۱۳۹۲ آذر ۲, شنبه

قصرشیرین 100 بار لرزید/مردم از وحشت نخوابیدند


مسئول لرزه‌نگاری کرمانشاه گفت: از روز گذشته تاکنون شهرستان قصرشیرین واقع در غرب استان کرمانشاه بیش از یک‌صد بار لرزید.

فرهاد فروزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: از روز گذشته تاکنون شهرستان قصرشیرین واقع در غرب استان کرمانشاه بیش از یک‌صد بار لرزید.



وی عنوان کرد: نخستین زلزله به بزرگی 5 و 4 دهم ریشتر در ساعت 10 و 21 دقیقه و 24 ثانیه روز گذشته در عمق 8 کیلومتری در شمال خانقین رخ داد.

فروزی ادامه داد: این زلزله و پس لرزه‌ها هیچ گونه خسارتی در پی نداشته و بزرگ‌ترین زمین لرزه به بزرگی 5 و 6 دهم ریشتر در عراق بوده که در برخی شهرستان‌های استان کرمانشاه و ایلام احساس شده است.

به گفته مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه، این زلزله‌ها در شهرهای مرزی استان کرمانشاه و ایلام نیز احساس شده است.


ایلام دیشب از وحشت زمین لرزه نخوابید
مدارس نوبت صبح شنبه تمام مقاطع تحصیلی ایلام، ایوان و چوار به سبب شب نخوابی ناشی از زمین لرزه جمعه شب تعطیل شد.

به گزارش ایرنا، فعالیت اداره ها و دستگاه های اجرایی ایلام و شهرستان ایوان و بخش چوار نیز امروز با یک ساعت تاخیر آغاز می شود.

ترس ناشی از زمین لرزه دیشب تا صبح باعث شد که مردم این مناطق و بخش های دیگری از استان نخوابند و برای در امان ماندن از خانه ها خارج شوند.

شهرهای ایلام، ایوان و چوار که فاصله نزدیکی تا کانون اصلی زمین لرزه های روز گذشته ˈخانقینˈ در نزدیک مرزهای ایران و عراق حوالی قصرشیرین استان کرمانشاه دارند در شبانه روز گذشته چندین بار شاهد پس لرزه های به نسبت شدیدی بودند.

زمین لرزه نخست حوالی ساعت 10 و 20 دقیقه صبح جمعه و زمین لرزه شدیدتر ساعت 22 شب گذشته به وقوع پیوست که باعث وحشت شدید مردم ایلام و بخش هایی از مناطق مرزی این استان شد.

مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران شدت زمین لرزه نخست را 4/5 و دومین پس لرزه را 6/5 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) اعلام و کانون هر دو را خانقین کشور عراق عنوان کرد.

بر پایه داده های این مرکز، از زمان وقوع نخستین زمین لرزه در صبح جمعه تا ساعت 22 شب گذشته، مناطق مرزی ایران و عراق در نزدیک شهرهای قصرشیرین و خانقین 34 بار لرزیده است.