۱۳۹۲ آبان ۲۹, چهارشنبه

خرسندی آمریکا از فشار فرانسه علیه رژیم تهران


یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه آمریکا از اینکه در راهبرد جدید، خود پرچم‌دار تعامل و فرانسه پرچم‌دار فشار شده خرسند است، تاکید کرد: منافع تل‌آویو بار دیگر در دور جدید مذاکرات مورد توجه طرف غربی خواهد بود.

به گزارش بی باک، قربانعلی محبوبی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، در مورد دور جدید مذاکرت 1+5 با ایران، تأکید کرد که در این دور نیز با توجه به کارشکنی‌‌های طرف‌های درگیر و همچنین سفر اخیر فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه به سرزمین‌های اشغالی نمی‌توان انتظار گام‌های محکمی را داشت.



وی با اشاره به اینکه فضای کلی موجود با توجه به موضع‌گیری‌های اخیر رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه چندان خوب نیست، تأکید کرد که منافع تل‌آویو بار دیگر در دور جدید مذاکرات مورد توجه خواهد بود.

محبوبی در ادامه با اشاره به اینکه فرانسه و آمریکا در حال بازی پلیس خوب-پلیس بد در قبال ایران هستند، تأکید کرد که در گذشته راهبرد طرف قبلی مذاکره و فشار بود ولی اکنون رویکرد تعامل و فشار را در پیش گرفته‌‌اند.

وی افزود: آمریکا از اینکه در راهبرد جدید پرچم‌دار تعامل و فرانسه پرچم‌دار فشار شده، خرسند است.

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه طرف غربی به دنبال خرید زمان برای دریافت امتیازات بیشتر از ایران است تأکید کرد که آنها به اسرائیل وعده داده‌اند که هرگز به ایران اجازه نمی‌دهند که قدرت هسته‌ای شود. از این رو می‌توان انتظار داشت که در دور اخیر مذاکرات هم گام  مهمی از طرف غربی‌ها برداشته نمی‌شود.

محبوبی با تأکید بر لزوم حمایت از دیپلمات‌های کشورمان در مذاکرات ژنو، تصریح کرد که ما در این مذاکرات چیز جدیدی نمی‌خواهیم ارائه دهیم بلکه اختلاف‌ در داخل 1+5 وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه فرانسه، اسرائیل و کنگره در کنار رژیم‌های مرتجع عربی تمام تلاش خود را برای توقف مذاکرات به کار گرفته‌‌اند تأکید کرد که طرف ایرانی خطوط قرمز مشخصی دارد و از آنها عقب‌نشینی نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه غربی‌‌ها باید مشخص کنند که آیا قصد تعریف مدالیته را دارند یا خیر، تأکید کرد که ظاهر قضیه این است که در کوتاه مدت غربی‌ها به دنبال چنین چیزی نیستند و تلاش می‌کنند با ادامه فشارها امتیازهای خود را دریافت کنند و تنها بر حق دارا بودن انرژی هسته‌ای ایران اذعان می‌کنند ولی بر حق غنی‌سازی اشاره‌ای ندارند.