۱۳۹۲ آبان ۲۰, دوشنبه

کری: رژیم تهران مسئول عدم دستيابی به توافق است

جان کری، وزیر خارجه آمریکا امروز در ابوظبی اعلام کرد، روز شنبه قدرت‌های جهانی در ژنو متحد بودند اما رژیم تهران توافق را نپذیرفت / یک منبع حکومتی نیز در تهران گفته جان کری زیر میز مذاکره زد / یک سناتور پرنفوذ آمریکايی نیز گفته نمی توان به رژيم تهران اعتماد کرد.
***********

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی امروز گفت که بیانیه‌ مشترک همکاری‌های آینده برای حل و فصل مسائل باقیمانده با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای را امضا کرده است.

صالحی گفته با آژانس توافق کردیم که از معدن گچین و راکتور آب سنگین اراک بازدید شود. اما خبرگزاری فرانسه در گزارشی ار تهران نوشته که در این بیانیه به بازدید فوری از سایت مشکوک پارچین اشاره ای نشده است.




اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابتدای کنفرانس خبری با صالحی پس از انتشار بیانیه مشترک همکاری، گفت: همان‌طور که آقای صالحی گفتند آژانس و ایران به یک بیانیه‌ی مشترک در مورد همکاری‌های بیش‌تر دست پیدا کردند.

نوکیا آمانو افزود: در چارچوب همکاری بین ایران و آژانس، همکاری‌های بیش‌تری برای راستی‌آزمایی انجام خواهد شد و اقدامات بسیار جدی و ماهوی زیادی وجود دارد در زمینه این بیانیه که ظرف سه ماه آینده انجام خواهند شد و این کارها از امروز آغاز می‌شوند. این اقدام بسیار مهم است اما هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد. در این بیانیه به مواردی اشاره نشده است که در گزارش‌های قبلی ما وجود داشته است و تاکید می‌کنم آژانس تمام موارد باقیمانده را با روحیه بالا و همکاری حل و فصل خواهد کرد.

وی در پاسخ به این که آژانس در برابر همکاری قابل توجه‌اش برای اجازه بازدید از دو سایت هسته‌یی‌اش چه همکاری خواهد کرد؟ گفت: «کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که ظرف سه ماه آینده گزارش‌هایی را از بازدیدهای خود تهیه کنیم و آن را به شورای حکام ارائه دهیم.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: همکاری‌ها در چارچوب این سند محدودیت زمانی سه ماهه دارد.


جان کری: رژیم تهران توافق را نپذیرفت

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ابوظبی، وزیر خارجه آمریکا امروز رژیم تهران را مسئول عدم دستيابی به توافق در مذاکرات ژنو دانست و گفت، قدرت‌های جهانی روز شنبه متحد بودند اما رژیم تهران توافق را نپذیرفت.

جان کری که به همراه همتای اماراتی خود در یک کنفرانس خبری مشترک سخن می گفت، افزود، فرانسه توافق را امضا کرد ما آن را امضا کردیم اما رژیم تهران توانایی پذیرش این توافق را نداشت.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت، رژیم تهران باید صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را ثابت کند و هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد و این سیاست ماست.

جان کری همچنین گفت آمريکا از متحدان خود در منطقه در مقابل هر گونه تهديد دفاع خواهد کرد.


کری زیر میز مذاکره زد

سایت موسوم به "ایران هسته ای" در گزارشی نوشته است: جان کری زیر میز مذاکره زد. وزیر خارجه امریکا در اظهارنظری که هدف واقعی این کشور در مذاکرات با ایران را شفاف تر می کند اعلام کرد واشینگتن در نهایت خواهان برچیدن برنامه هسته ای ایران است و همزمان با ادامه گفت وگوها، تحریم ها را حفظ خواهد کرد.


نمی توان به رژيم تهران اعتماد کرد

این در حالیست که یک سناتور پرنفوذ آمریکايی گفته نمی توان به رژيم تهران اعتماد کرد، اين رژيم درباره برنامه اتمی خود دروغ گفته و همچنان دروغ می گويد.

سناتور ليندزی گراهام از اعضای ارشد سنای آمريکا که در یک مصاحبه تلویزیونی شرکت کرده بود، در باره مذاکرات ژنو گفت، نگرانی ما این است که با يک معامله ناقص، جهان يک روز صبح با زنگ بمب اتمی رژيم تهران بيدار شود. اين برای خاورميانه، بسيار بی ثبات کننده تر از بمب اتمی کره شمالی در شبه جزيره کره است.


مک کين: زنده باد فرانسه

سناتور جان مک کين از اعضای ارشد سنای آمريکا موضع فرانسه در مذاکره با رژيم تهران را ستود و گفت، زنده باد فرانسه!

وی پس از اينکه هيچ توافقی ميان کشورهای پنج به علاوه يک و رژيم تهران در مذاکرات ژنو حاصل نشد گفت، فرانسه اين شجاعت را داشت که مانع از يک توافق اتمی بد با رژيم تهران شود.