۱۳۹۲ آبان ۱۲, یکشنبه

بازی خظرناک پوتین با افشاگر اطلاعات محرمانه‌ آمریکا

به نقل از خبرگزاری نووستی، روزنامه لیبرال کورمسانت به نقل از یکی از مقام‌های کاخ سفید نوشت که فعالیت‌های ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات محرمانه‌ آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در مسکو به طور مشخص آسیب زدن به منافع ملی آمریکا به شمار می‌رود.

با این حال، دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این اتهام‌ها را رد کرد.

پیش از این، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده بود که تنها در صورتی به اسنودن اجازه اقامت در روسیه داده خواهد شد که او به اقدام‌هایش با هدف آسیب زدن به آمریکا پایان دهد.

اسنودن در ماه اوت از روسیه پس از آن پناهندگی گرفت که حدود یک ماه در سالن ترانزیت فرودگاه مسکو اقامت داشت و در حال حاضر در مکانی نامشخص در روسیه به سر می‌برد.



اسنودن این هفته پس از ملاقات با یکی از قانون‌گذاران آلمانی در مسکو بار دیگر به سرخط اخبار بازگشت. این قانونگذار آلمانی اعلام کرده بود که اسنودن پیشنهاد کرده در مورد جاسوسی آمریکا از آلمانی‌ها اطلاعاتی را در اختیار برلین قرار دهد که بخش‌هایی از این اطلاعات مربوط به استراق سمع از مکالمات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان طی 10 سال گذشته است.

روزنامه کورمسانت نوشت که کاخ سفید معتقد است اقدامات اخیر اسنودن تعرض به شرایطی است که پوتین برای اقامت وی در روسیه مشخص کرده است.

پسکوف در واکنش به مواضع کاخ سفید اعلام کرد، هیچ کس به اسنودن اجازه نمی‌دهد که شرایط مشخص شده از سوی رئیس‌جمهوری روسیه را زیر پا بگذارد اما اکنون او در خاک روسیه است و با توجه به پناهندگی موقتی که دارد، آزاد است تا با هر کس که بخواهد ملاقات داشته باشد.