۱۳۹۲ آذر ۹, شنبه

نگرانی کنگره از مذاکرات محرمانه اوباما با رژیم تهران

مايک راجرز، نماينده جمهوريخواه کنگره آمريکا و رئيس کميته نظارت بر اطلاعات در مصاحبه با سی ان ان، وجود مذاکرات محرمانه بين دولت اوباما و رژیم تهران را که حتی از چشم کنگره نيز دور نگه داشته شده است، مورد تأييد قرار داد.

وی در پاسخ به این سؤال که آيا شما می دانستيد که برای ماهها، دولت آمريکا مشغول گفتگوهای محرمانه با رژيم تهران در عمان بوده است، گفت: هيچ اطلاع رسمی در اين رابطه وجود نداشت که به من رسيده باشد و فکر می کنم که سنا نيز مطلع نشده بود که این عامل نگرانی است.

سؤال: چرا چنين اطلاعاتی را در ميان نگذاشتند؟ آنها معمولا اطلاعات بسيار حساس را در اختيار شما می گذارند که محرمانه و طبقه بندی شده است و آن را در اختيار رئيس کميته اطلاعات مجلس نمايندگان می گذارند و همچنين به اعضای ارشد اطلاع می دهند و همچنين آن را به اطلاع کميته اطلاعات سنا می رسانند.

جواب: ما دسترسی کامل به هر برنامه محرمانه و هر عمليات مخفی را داریم و چنين هم بايد باشد به واسطه نقش ما در نظارت بر اطلاعات. نگران کننده است که قبول کنيم که آنها فکر کرده اند اين [گفتگوها] به ميزان کافی مهم نبوده که آن  را به ما بگويند و اين سؤال برانگيز است که چه توافق هايی قبل از ملاقاتهای 1+5 صورت گرفته و مضمون آنها چه بوده است؟ به همين دليل، اين پنهانکاری نبايد صورت می گرفت، چرا که شک و تردید غيرلازمی را بر می انگيزد.