۱۳۹۲ آبان ۱۴, سه‌شنبه

پوتين كارگروه همكاری با ناتو را منحل كرد


رئيس‌جمهور روسيه كار‌گروه مشترك ميان كارشناسان روسي و سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) را كه براي همكاري در حوزه مناقشه برانگيز سامانه دفاع موشكي امريكا در اروپاي شرقي تشكيل شده بود، منحل كرد تا مشخص شود كرملين به هيچ وجه بهانه‌تراشي‌هاي كاخ سفيد براي تاسيس اين سامانه را نخواهد پذيرفت.

خبرگزاري صداي روسيه ضمن انتشار خبر تصميم ولاديمير پوتين اين اقدام وي را مايه كشيدن نفس راحتي از سوي بسياري از كارشناسان روسي كه بر فعاليت‌هاي ناتو نظارت داشتند، خواند.



به گفته اين منبع خبري روس، كارشناساني كه با حكم سال 2011 تشكيل كارگروه تقويت همكاري با ناتو آشنا هستند مي‌دانند روسيه تا چه حد تلاش كرد تا روابطي مبني بر شراكت برابر، شفافيت و احترام دوجانبه با ناتو داشته باشد و اكنون از اينكه صبر ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه از اقدامات ناتو لبريز شده نفس راحتي مي‌كشند. به گزارش اين منبع روسي، نمي‌توان تصميم عاقلانه‌ پوتين براي انحلال اين حكم را به چالش كشيد، چراكه تلاش‌هاي روسيه به منظور داشتن شراكت با ناتو بارها به دليل اقدامات اين سازمان به شكست انجاميده است.

اگرچه دولت باراك اوباما در سال 2009 با لغو طرح قبلي تأسيس سايت موشك‌هاي رهگيري در لهستان كمي خيال روس‌ها را راحت كرد، اما امريكا بلافاصله با تكرار بهانه هراس از موشك‌هاي ايراني مجموعه ديگري از طرح‌هاي موشكي قابل اجرا در اروپاي شرقي را معرفي كرد تا براي روس‌ها مشخص شود ناتو عملاً به دنبال پايان تهديد نيست. روس‌ها بارها اعلام كرده‌اند كه ارزيابي‌هاي امريكايي در مورد خطر موشكي ايران براي اروپا اغراق‌آميز بوده و تنها هدف سامانه‌هاي راداري- موشكي آمريكا در اروپاي شرقي بهم زدن توازن قوا در اروپاي شرقي به ضرر مسكو است و در نهايت ناتو به رغم وعده همكاري با روسيه هيچ تمايلي به داشتن شراكت برابر با روسيه ندارد.