۱۳۹۲ آذر ۳, یکشنبه

نگرانی اسرائیل و جمهوریخواهان آمریکا از توافقنامه ژنو

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسرائیل در واکنش به توافق هسته ‌ای ژنو، آن را معامله‌ای بد دانست و اعلام کرد، این توافقنامه به رژیم تهران اجازه خواهد داد تا برنامه تسلیحات هسته ای خود را ادامه دهد.

  نفتالی بنت، وزیر افتصاد اسرائیل نیز در این باره گفت که تل آویو به توافق گروه با رژیم تهران پایبند نخواهد بود و این حق ماست که از خود دفاع کنیم.

آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل نیز تاکید کرد در توافقنامه ژنو هیچ نکته مثبتی وجود ندارد و اسرائیل را در برابر شرایط جدیدی قرار می دهد.



قرار است کابینه اسرائیل صبح امروز این توافق را مورد بررسی قرار دهد.

اظهارات مقامات اسرائیلی در حالیست که مقامات غربی از جمله وزیر خارجه فرانسه، توافقنامه ژنو را محکم توصیف کردند و می گویند، مانع پیشرفت برنامه هسته ای رژیم تهران می شود.

یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که توافق ژنو شامل به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی اورانیوم در ایران نیست و پیشرفت در برنامه هسته‌ای رژیم تهران از جمله فعالیت در تاسیسات آب سنگین اراک را متوقف می‌کند.

وی در ادامه افزود که بر اساس این توافقنامه، ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی اورانیوم خنثی‌سازی شده و بازرسی‌های سرزده از تاسیسات هسته ای رژیم تهران نیز صورت خواهد گرفت.

 

نگرانی رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا

رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در پی توافق اولیه رژیم تهران و ۱+۵ با صدور بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرد که این توافق قابلیت غنی‌سازی رژیم تهران را به اندازه کافی متوقف نکند.

«اریک کانتور» گفت، تاریخچه طولانی‌مدت از عدم همکاری رژیم تهران با شورای امنیت سازمان ملل معروف است، همانطور که رژیم تهران از تأسیسات محرمانه برای دنبال کردن برنامه هسته‌ای خود استفاده کرد. رژیم تهران همچنان یکی از فعال‌ترین حامیان تروریسم در جهان و بی‌‌ثبات‌کننده‌ترین نیرو در خاورمیانه باقی مانده است.

این رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: در حالیکه این توافق عملی شود، ایالات متحده باید هوشیار باشد و خیلی سریع و به شدت به هرگونه تقلب و اقدام فریبکارانه واکنش نشان دهد و ما باید ائتلاف خود در منطقه را بازسازی کنیم و محکم با شرکای خود علیه تهدیدهای رژیم تهران بایستیم.