۱۳۹۲ آذر ۱۶, شنبه

توافق ژنو؛ رویترز: خوشحالی‌ها کاهش یافته است


خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به امیدواری جامعه اقتصادی ایران برای بهبود شرایط فعالیت خود در پی توافق هسته ای اخیر نوشت: خوشحالی‌ها در مورد این توافق به دلیل پیچیدگی، ابهام و اجرای تدریجی آن کاهش یافته است.

امتیاز: ۰٫۰ از ۵ (کل آراء ۰)به گزارش عیارآنلاین رویترز طی گزارشی نوشت: در دو سال اخیر، وخامت اوضاع اقتصادی به دلیل تحریم‌ها کسب و کار بسیاری از شرکت ها در ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

سرنوشت احیای هزاران بنگاه اقتصادی در ایران احتمالا به توافق هسته ای اخیر بستگی دارد که بین ایران و قدرتهای جهانی منعقد شده است. بر اساس این توافق بخشی از تحریم ها در زمینه بانکی، تجارت و مسافرت های بین المللی که معمولا برای ایرانی ها بیشتر اهمیت دارد، کاهش خواهد یافت.



یک فعال اقتصادی که کارخانه خود را تعطیل کرده است در این باره گفت: «نمی دانم که آیا تحریم ها به زودی برداشته خواهند شد یا نه، اما طبیعتا رویای من دایر کردن مجدد کارخانه ام می باشد.»

وی افزود: «این یک کسب و کار خانوادگی بود و من می خواهم فرزندانم این کار را ادامه دهند.» وی این کارخانه را از پدرش به ارث برده و پدرش نیز از پدرش. اما او مجبور شد در سال ۲۰۱۱ کارخانه را تعطیل کند، زیرا به دلیل تحریم ها دیگر قادر به گشایش اعتبارات اسنادی و پرداخت پول مواد اولیه خریداری شده از اروپا نبود. وی اموالش را فروخت تا بتواند حقوق کارگران را بدهد و سپس کارخانه ۳۵ ساله را تعطیل کرد.

پیشرفت دیپلماتیک ماه گذشته موجب شد که وی مجددا به از سر گیری حرفه اش بیندیشد، اما فعلا او با برخی موانع در زمینه دسترسی به سیستم بانکی بین المللی روبروست.

قانون مبارزه با پولشویی آمریکا همچنان پابرجاست و این کار بانک هایی که با آمریکا ارتباط دارند را برای حفظ روابط با ایران سخت می کند. در نتیجه، شرکت های ایرانی همچنان برای گشایش اعتبارات اسنادی و انجام پرداخت های بین المللی با مشکل مواجه خواهند بود. بنابراین همچنان باید منتظر ماند و دید بعد از این چه پیش می آید.

مالک یک شرکت واردات صادرات در تبریز نیز گفت، اخیرا تماس هایی از شرکت های غربی در مورد از سر گیری روابط تجاری ای که به دلیل تحریم ها متوقف شده بود داشته است.

وی افزود، هنوز محدودیت های مالی پابرجا هستند و او نمی تواند هیچ همکاری ای با طرف های خارجی انجام دهد.

پس از توافق ژنو، ایرانی هایی که به دنبال ارتباطات خارجی بیشتر و فرصت های اقتصادی ناشی از آن هستند، برای اولین بار در طی سال های اخیر، اندکی امیدوار شدند. اما خوشحالی ایرانی ها در مورد این توافق به دلیل پیچیدگی ها و اجرای تدریجی آن کاهش یافته است.