۱۳۹۲ آذر ۲۱, پنجشنبه

دور زدن تحریمها؛ آمریکا ۱۹ فرد و شرکت را متهم کرد


وزارت بازرگانی آمریکا در اخطاریه‌ای جدید ۱۹ شرکت و فرد را به کمک برای دور زدن تحریم‌ها علیه رژیم ایران متهم کرده است.

به گزارش فارس، وزارت بازرگانی آمریکا 19 فرد و شرکت در اروپا و آسیا را به میانجی‌گری برای دور زدن تحریم‌های آمریکایی وضع شده علیه شرکت هواپیمایی ماهان ایر ایران متهم کرد. مطابق این ادعاها شرکت‌های مذکور به این شرکت ایرانی برای تهیه تجهیزات و قطعات یدکی هواپیماها که نقض قوانین تحریم‌های آمریکا محسوب می‌شود، کمک کرده‌اند.



آمریکا شرکت هواپیمایی ماهان ایر را متهم کرده که به نیروهای نخبه ایران، خدمات مالی و حمل و نقل ارائه داده و در انتقال سلاح به سوریه فعالیت کرده است. شرکت ماهان بر همین اساس مشمول تحریم‌های آمریکا شده است.

در اخطاریه وزارت بازرگانی آمریکا که روی سایت رسمی این نهاد آمریکایی قرار گرفته ادعا شده «این افراد و شرکت‌های واسطه‌ای در راه‌اندازی و توسعه یک شبکه تدارکاتی غیرقانونی با هدف فرار از تحریم‌های آمریکا علیه ایران فعالیت کرده است.»

طبق گزارش خبرگزاری انگلیسی رویترز، اکثر این شرکت‌ها در کشور ترکیه مستقر هستند؛ بعضی از آنها هم در ارمنستان، ایران، تایلند و امارات هستند.

شرکت هواپیمایی «آئولیان» در یونان و شرکت هواپیمایی «ورتیر» در ارمنستان از جمله شرکت‌هایی هستند که در اخطاریه واشنگتن انگشت اتهام به سمت آنها نشانه گرفته شده است.

آمریکا صادرات قطعات یدکی هواپیماها به ایران را با طرح ادعاهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرده است.