۱۳۹۱ بهمن ۲۷, جمعه

بارش شهاب سنگها در روسیه؛ آزمایش سلاح جدید آمریکا؟

ساکنان چندین استان روسیه در منطقه اورال که بامداد امروز (جمعه) شاهد باران شهاب سنگ ها بودند، انتظار نزدیک شدن شهاب سنگ بزرگ دیگری را می کشند که در حال گذر از نزدیک کره زمین است.

به گزارش ایرنا، رسانه های خبری روسیه به نقل از سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کردند: همه در انتظار شهاب سنگ (سیارک) بزرگی هستند که نیمه شب جمعه به وقت محلی به زمین نزدیک می شود.

این شهاب سنگ غول پیکر 45 متر طول و 130 هزار تن وزن دارد و سرعت آن 28 هزار کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

به نوشته روزنامه ˈراسیسکایا گازتاˈ، مردم روسیه با نگرانی و توجه فراوان به نزدیک شدن این جسم آسمانی می نگرند و اخبار را با دقت دنبال می کنند.

در همین حال رسانه های خبری روسیه اعلام کردند شهاب سنگ تا ساعت 4 بامداد روز شنبه قابل رویت خواهد بود.

در همین حال یک دانشمند روس اعلام کرد: در حال حاضر 500 هزار شهاب سنگ در فضا معلق هستند که تنها چند هزار عدد از آنها برای زمین می توانند خطرساز باشند.

بارش بامدادی شهاب سنگ در منطقه اورال روسیه که امروز رخ داد در چندین شهر استان های این منطقه به ساختمان ها آسیب زد.

بیشترین آسیب ها در شهر چلیابینسک در استانی به همین نام رخ داده است، بگونه ای که صدها خانه آسیب دیده و بیشترین خرابی در یک کارخانه سرب رخ داد که سقف آن فرو ریخت و شیشه های آن شکست.

به گزارش وزارت موقعیت های اضطراری روسیه در مجموع 500 نفر بر اثر انفجارهای شهاب سنگ ها مجروح شدند و در حال حاضر حدود 30 نفر در بیمارستان بستری شدند.

به دنبال بارش شهاب سنگ، نیروهای نظامی و سازمانهای امدادرسانی منطقه اورال روسیه به حالت آماده باش درآمده اند.

گفته می شود شهاب سنگ پس از ورود به جو به چند بخش تقسیم شده است و قطعه اصلی آن به دریاچه کوچکی در منطقه اورال اصابت کرده است و همزمان هزاران نفر برای به دست آوردن شهاب سنگ ها تلاش می کنند.

در همین حال بارش شهاب سنگ ها در منطقه اورال روسیه، بحث های گسترده ای در باره ماهیت آن برانگیخته است و بسیاری بر این عقیده اند که این شهاب سنگ منشاء فلزی دارد.

ˈآناتولی زایتسفˈ رییس موسسه تحقیقاتی ˈدفاع کهکشانی روسیهˈ در این باره گفته است: شهاب فرود آمده در منطقه اورال حدود 20 متر طول داشته است که پس از ورود به جو زمین آتش گرفت و قطعات آن به زمین اصابت کرد.

وی همچنین بر لزوم ایجاد سامانه هشدار دهی موثر برای برنامه ریزی در باره حوادث شهاب سنگ ها در روسیه تاکید کرد.

بارش شهاب سنگ در اورال روسیه در میان سیاستمداران این کشور نیز واکنش ها و حدس و گمان هایی را برانگیخت، بگونه ای که ولادیمیر ژیرینفسکیˈرهبر حزب لیبرال دموکرات، بارش شهاب سنگ ها را آزمایش سلاح جدید آمریکا قلمداد کرد.

وی گفت: جان کری وزیر امور خارجه جدید آمریکا موفق به گفت و گوی تلفنی با ˈسرگئی لاوروفˈ همتای روسی خود نشد و تصمیم گرفت با آزمایش سلاح جدید به مسکو هشدار دهد.

بارش شهاب سنگ امروز در منطقه اورال که در دو دهه اخیر بی سابقه می باشد و توجه بسیاری از دانشمندان و کارشناسان فضایی روس و کشورهای دیگر را به خود جلب کرده است.

تونگوسکا بزرگترین شهاب سنگ اصابت کرده به روسیه است که 30 ژوئن 1908 به منطقه سیبری برخورد کرد. این جرم فضایی با منشاء مریخی برابر با 50 مگاتن قدرت انفجاری ایجاد کرد که تا شعاع چندین کیلومتر جنگل ها را فراگرفت، خانه ها را منفجر کرد و آدم ها و حیوانات را به آتش کشید.

با توجه به ابعاد گسترده بارش شهاب سنگی روز جمعه، مردم روسیه با نگرانی به نزدیک شدن شهاب سنگ جدید به کره زمین می نگرند که گفته می شود امشب از فراز اقیانوس هند عبور خواهد کرد.