۱۳۹۲ دی ۱۳, جمعه

خطر جدی مرگ برای چهار زندانی کُرد


در شصت و یکمین روز اعتصاب غذازندانیان عقیدتی اهل سنت کُرد از 13 آبان‌ماه امسال در اعتصاب غذا هستند. اکنون 61 روز گذشته است و خطر مرگ به صورت جدی جانشان را تهدید می‌کند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، "حامد احمدی" و "جمشید دهقانی" دو تن از این زندانیان کُرد اهل سنت، به‌ دلیل اعتصاب غذای طولانی دچار خونریزی کلیه شده است. "جهانگير دهقانى" و "كمال ملايى" نیز گذشته از صدمات جبران‌ناپذیر جسمی به ضعف بینایی و تشنج بدنی و تازگی هم دچار استفراغ، لرز شدید، سرگیجه و درد کلیه‌ها شده‌اند.
پزشکان بر این عقیده اند اگر زندانیان کُرد همچنان به اعتصاب غذایشان ادامه بدهند، با خطر مرگ مواجه خواهند شد. زندانیان کُرد اعتصاب‌کننده که کماکان بر بی‌گناهی خود تاکید دارند تنها خواسته‌اشان در این اعتصاب طولانی، تجدید دادرسی در یک دادگاه علنی و عادلانه و برگرداندن آنها به بند سابقشان در زندان رجایی شهر کرج است.
با وجود درخواست شخصیت‌ها و نهادهای حقوق بشری از حامد احمدى و جمشيد دهقانى و جهانگير دهقانى و كمال ملايى برای شکستن اعتصاب، این زندانیان همچنان به ادامه اعتصاب غذا به عنوان تنها راه رساندن صدای خود برای یک دادرسی عادلانه پافشاری ورزیده‌اند. مسوولین رده‌بالای حکومت ایران در حقیقت‌ مسوول سلامتی تمامی زندانیان هستند و باید به‌ خواست مشروع و قانونی این زندانیان کُرد اهل سنت توجه نشان دهد.
یکی از هم‌بندی‌های این زندانیان درباره‌ وضعیت آنها به کمپین گفت: "با توجه‌ به‌ علایم خونریزی كلیه‌ و مشكل بینایی و تازگی هم دچار استفراغ، لرز شدید، سرگیجه و درد کلیه‌ها شده‌اند و توانی در بدنشان نمانده است؛ اعتصاب این زندانیان به یك مرحله بسیار شكننده‌ای رسیده و هر لحظه جان آنها در خطر است."
اتهام این زندانیان دست داشتن در ترور یکی‌ از روحانیون اهل تسنن، محاربه و اقدام بر علیه امنیت ملی‌ بوده است. این در حالی‌ ‌ست که این زندانیان هنگام اتفاق تروری که به آن‌ متهم شدند، در بازداشتگاه سنندج به سر می‌‌بردند.
تنها جلسه دادرسی این افراد بدون تامین حق دفاع آزادانه آنها برگزار شده است، به نحوی که شیوه نگهداری و شرایط بازداشت آنها نشان می‌دهد، تمامی مراحل بازداشت و متهم‌سازی و محاکمه آنها، فاقد مشروعیت قانونی است.
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی خواستار اقدام فوری نهادهای حقوق بشری و جامعه جهانی برای نجات قطعی جان این زندانیان است. همچنین کمپین از جامعه جهانی‌ می‌خواهد که برای نجات جان این زندانیان، با استفاده از تمامی کانال‌های موجود سریعاً اقدام کنند.