۱۳۹۲ بهمن ۹, چهارشنبه

اوباما در کنگره: رژیم تهران این فرصت را دریابد


رئيس جمهور آمريکا سه شنبه شب در سخنرانی سالانه خود در کنگره در رابطه با حکومت ایران اظهار داشت: اين ديپلماسی توام با فشار بود که برنامه اتمی رژيم تهران را متوقف کرد. ما اکنون همراه با شرکا و متحدانمان درگير گفتگوهايی هستيم که ببينيم آيا می توانيم به طور مسالمت آميز به هدف مشترک همگی ما که جلوگيری از دسترسی رژيم تهران به سلاح اتمی است، برسیم.

اوباما گفت: ممکن است این گفتگوهای مشکل که در فضای بی اعتمادی صورت می گیرد، موفقيت آميز نباشد. چشمان ما بر روی حمايت رژيم تهران از گروه های تروريستی مثل حزب الله که متحدان ما را تهديد می کنند، کاملا باز است.



وی افزود: گفتگوهايی که هم اکنون با رژیم تهران انجام می شود بر مبنای اعتماد نیست و هر توافق جامعی که به آن دست پیدا کنیم، بايد بر اساس اقداماتی قابل تائيد باشد که ایالات متحده و جامعه جهانی را متقاعد کند که رژيم تهران در پی تولید سلاح اتمی نيست.

رئیس جمهور آمریکا گفت: اگر جان اف کندی و رونالد ريگان توانستند با شوروی سابق مذاکره کنند، حتما يک آمريکای قوی و مطئمن به خود نیز می تواند با حريف های ضعيف تر گفتگو کند.

اوباما در ادامه افزود، ما بايد به ديپلماسی، فرصتی برای موفقيت بدهيم. اگر کنگره تصمیم به تحریمهای بیشتر علیه رژیم تهران بگیرد، آن را وتو خواهم کرد.

رئیس جمهور آمریکا به رژیم تهران نیز هشدار داد که اگر از این فرصت استفاده نکند، نخستین کسی خواهد بود که خواستار تحریمهای بیشتر شود و همچنین تمام گزينه های ديگر را بکار خواهد گرفت.


عقب نشينی کنيم، دشمن حقوقمان را می گيرد

همزمان سعيد جليلی، نماينده ولی فقیه در شورایعالی امنيت حکومت اسلامی طی سخنانی با نگرانی از پیامدهای توافق هسته ای ژنو گفت: اگر عقب نشينی کنيم، دشمن حقوقمان را می گيرد.

جلیلی که در جمع ایادی رژيم در اهواز سخنرانی می کرد افزود: اگر دشمن به اين نتيجه برسد که با فشار می تواند شما را از يک حقتان منصرف کند، با همان منطق سراغ ساير حقوق شما هم خواهد آمد. با همان ابزار فشار به طمع می افتد که شما را از ساير حقوقتان منصرف کند.