۱۳۹۲ بهمن ۶, یکشنبه

کشف اتاق‌های شکنجه و اعدام در بورسای ترکیه


پس از گذشت قرن‌ها یک زندان مخوف ویژه اعدام و شکنجه در بورسا کشف شد که به 2300 سال پیش باز می‌گردد.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل ـ پس از گذشت قرن‌ها یک زندان مخوف ویژه اعدام و شکنجه در بورسا کشف شد که با قدمت 2300 سال، افسانه زندان‌های مخوف بورسا را واقعیت داد.

به گزارش حریت کاوش‌های باستان شناسی که در شمال شرقی بورسا  درترکیه انجام شد به کشف یک زندان و شکنجه گاه 2300 ساله انجامید که دارای سلول‌های کوچک و بسیارمحکم بوده با دیوارهای خونین و دالان‌های دراز متصل به برج که آن نیز جهت اجرای مراسم مخوف اعدام استفاده می‌شده است.



"ابراهیم ییلماز" سرپرست تیم کاوش و استاد دپارتمان ادبیات و تاریخ هنر از دانشگاه "اولوداگ" ترکیه درهمین زمینه گفت:«این کشفیات در راستای اجرای پروژه بازسازی دیوارهای شهر بورسا که زیر نظر شهرداری اجرا می شد، کشف شده است. بخش بزرگی از این دیوار 3400 متر طول دارد قبلا در بخش‌هایی موسوم به تخت کاله، سلطنت کاپاسی وزندان کاپی و... گرداگرد دیوارهای شهر کشف شده بود که دیوارهای شهر را تقویت می‌کرد.»

ییلماز یادآور شد که مرمت دیوارهای" زندان کاپی" درمحله" آلاکاهیرکا" که در آخرین قسمت از دیوار قرار دارد سبب شد که سلول‌های یادشده کشف شود. درحالی که بر روی همین سلول‌های مخوف خانه‌های مردم ساخته شده بود واز آنجا که احتمال داشت بقایایی از این سلول‌ها زیر زمین باقی مانده باشد، برخی از این خانه‌ها مورد خریداروتخریب شده ومورد  کاوش‌های علمی قرار گرفت که به کشفیات اخیر منجرشد.

ییلماز افزود که تمامی ویژگی هایی که از زندان‌های مخوف دوران امپراتوری بیزنیک در این سلول‌ها قابل مشاهده است که ساختارهایی زیرزمینی به نام ستوکو بود که به برج‌ها راه داشت.

این سلول‌ها شامل دیوارهای خونین و حجره های شکنجه و راهروهایی متصل به برج بوده و نیز دیوارهایی که آن‌ها به برج و حجره‌های زندان متصل می‌شد . جلاد ان نیز دراین زندان افراد کرو لال بودند که زندانیان را روی دیوارهای خونین می کشتند وسر قربانی را درون دیوارمی‌گذاشتند اما بدن وی را به بستگانش می‌دادند و یا در رودخانه پرتاب می‌کردند. حتی شایعاتی نیز حاکی از آن است که جلادان بدن مردگان را به خانواده‌هایشان می‌فروختند. ما همه این شواهد را کشف کردیم که سبب اجرای پروژه‌ای شد که تصویب شده و درروزهای آینده ، فاز بعدی کار آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد که داستان زندان‌های مخوف بورسا پس از 2300 سال از افسانه‌ها به دنیای واقعی راه می‌یابد که می‌تواند به یک موزه مبدل شود که محل نمایش انواع ابزارها وروش شکنجه و آزار زندانیان باشد که در زمان‌های گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد.