۱۳۹۲ دی ۱۵, یکشنبه

آرژانتین: بمب‌گذاری ۱۹۹۴ کار رژیم تهران بود


▪ دادستان آرژانتین: بمب‌گذاری ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان در آرژانتین در شورای امنیت ملّی جمهوری اسلامی‌تصویب شده بود
● نیروهای امنیتی اسراییل بسیاری از افرادی را که در بمب‌گذاری مرکز یهودیان در پایتخت آرژانتین دست داشتند، از بین برده‌اند.

کیهان آنلاین – (تایمز اسراییل – ۴ ژانویه ۲۰۱۴) – اسحاق آویران، سفیر پیشین اسراییل در آرژانتین بین سال‌های ۲۰۰۰ – ۱۹۹۳ در گفتگو با خبرگزاری اسپانیایی زبان کلیمیان (AJN)  فاش ساخت که بسیاری از کسانی که در  بمب‌گذاری در مقر اصلی جامعه یهودیان در بوئنوس آیرس دست داشته‌اند توسط نیروهای امنیتی اسراییل که در خارج از خاک آن کشور فعالیت دارند به هلاکت رسیده‌اند. خبرگزاری آژانس فرانس پرس (AFP)  به نقل از اسحاق آویران می‌نویسد: «اکثریت قریب به اتفاق کسانی که مسئول بوده‌اند دیگر در قید حیات نیستند و ما خودمان این کار را انجام دادیم».



سفیر پیشین اسراییل با سرزنش رهبران آرژانتین مدعی شد که کار چندانی برای مجازات و به دادگاه کشاندن مقامات ایرانی و طراحان حمله سال ۱۹۹۴ و یا بمب‌گذاری در سفارت اسراییل در پایتخت آرژانتین در سال ۱۹۹۲ که ۲۹ کشته بر جای گذاشت، انجام نگرفته است.

اخیرا آرژانتین به ویژه از سوی اعضای کنگره آمریکا به سبب تصمیم آن کشور برای بهبود روابط با ایران به ویژه توافق اخیر بوئنوس آیرس با تهران در زمینه حل مسئله بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ مورد انتقاد قرار گرفته است.

آلبرتو نیسمن دادستان آرژانتین که مسئولیت تحقیق درباره انفجار ۱۸ ژوییه سال ۱۹۹۴ را به عهده داشت، می‌گوید زمان حمله به مرکز یهودیان (آمیا) در اجلاس شورای امنیت ملی ایران در ۱۴ اوت ۱۹۹۳ در تهران صادر شده بود. وی مدارک و شواهد کافی در مورد نقش ایران در این جنایت و مشارکت تعدادی از زمامداران جمهوری اسلامی‌از جمله احمد وحیدی وزیر دفاع [دولت احمدی نژاد، عضومجمع تشخیص مصلحت نظام و هم اکنون رییس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی]و محسن رضایی کاندیدای ناکام انتخابات اخیر ریاست جمهوری [خرداد ۹۲ و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام] جمع‌آوری کرده است که به موجب آن این دو شخص در فهرست «اخطار قرمز» پلیس بین‌الملل، اینترپُل، قرار گرفته‌اند.

آلبرتو نیسمن در ماه ژوئن گذشته در گفتگو با روزنامه تایمز اسراییل اظهار داشت که با وجود گزارش‌های اخیر، حسن روحانی رییس جمهوری کنونی ایران در آن نشست شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی‌که در تابستان ۱۹۹۳ حمله به مرکز یهودیان را تصویب کرد، حضور نداشته است. آلبرتو نیسمن هم چنین گفت که بنا بر اظهارات یک شاهد عینی، در سال ۱۹۹۳ حسن روحانی عضو شورای امنیت ملّی بوده است اما چنین تصمیماتی در «کمیته امور ویژه» اتخاذ می‌شد که نهادی موازی در کنار شورای امنیت ملّی جمهوری اسلامی‌است. تصمیم حمله به مرکز یهودیان در آرژانتین، آمیا، نیز در همین کمیته امور ویژه اتخاذ شده است.