۱۳۹۲ بهمن ۸, سه‌شنبه

استعفای نخست وزير اوکراین گامی بسمت پيروزی


نخست وزیر اوکراین، سرانجام پس از 2 ماه اعتراض گسترده در این کشور، استعفا داد، اسعتفای وی به منزله استعفای سایر اعضای کابینه این کشور نیز می‌باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویتر، میکولا آزارف،‌ نخست‌وزیر اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: من شخصا تصمیم گرفتم از رئیس‌جمهوری اوکراین بخواهم استعفای من را برای برقراری آشتی سیاسی و حل و فصل صلح‌آمیز بحران کشور بپذیرد.

وی در ادامه بیانیه خود اعلام کرد، استعفایش بیشتر به دلیل خطراتی بود که اقتصاد اوکراین را پس از دو ماه اعتراضات سراسری تهدید می‌کرد.



آزارف 66 ساله گفت: درگیری‌های کنونی در اوکراین تهدیدی برای اقتصاد و توسعه‌ی اجتماعی محسوب می‌شود و تهدیدی برای کل جامعه اوکراین و نیز هر شهروند است.

آزارف که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2010 به مقام نخست‌وزیر رسیده بود، نقش بسیار چشمگیری در طرح‌های اقتصادی دولت داشت. استعفای وی طبق قانون اساسی اوکراین به معنای استعفای کل کابینه دولت است.

پیشتر رئیس‌جمهوری اوکراین در مذاکره با سران اپوزیسیون این کشور با لغو برخی از قوانین ضد اعتراضی و تعیین سرنوشت دولتش در جلسه تصمیم‌گیری امروز (سه‌شنبه) پارلمان موافقت کرده و خواستار پایان اعتراضات دو ماهه شد.

آرسنی یاتسنیوک، یکی از رهبران اپوزیسیون اوکراین که پیشتر وزیر اقتصاد این کشور بود، پیشنهاد ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین برای نخست‌وزیری را رد کرد تا امتیازات درخواستی مخالفان از جمله آزادی معترضان محبوس، در پارلمان این کشور مورد بررسی قرار گیرند.

وزیر دادگستری دولت یانوکوویچ که در مذاکرات چهار ساعته با رهبران اپوزیسیون حضور داشت، تصریح کرد که دولت با لغو برخی از قوانین تازه تصویب ضد اعتراضی، موافقت کرده است.

همچنین وی گفته بود که این احتمال وجود دارد که در جلسه امروز پارلمان اوکراین، دولت میکولا آزارف، نخست‌وزیر این کشور به عنوان امتیازی به معترضان، با رای عدم اعتماد روبرو شود.


استعفای نخست وزير اوکراین گامی بسمت پيروزی

ویتالی کلیچکو یکی از رهبران مخالف دولت اوکراین در واکنش به استعفای امروز سه شنبه میکولا آزاروف نخست وزیر این کشور آن را گامی به سمت پیروزی دانست.

کلیچکو اعلام کرد : ما از چند ماه پیش تا کنون می گوییم آنچه در خیابانهای اوکراین اتفاق می افتد پیامد سیاست کنونی دولت است.استعفای نخست وزیر پیروزی نیست اما یک گام در جهت پیروزی به شمار می رود.