۱۳۹۳ فروردین ۹, شنبه

پوتين تلفنی با اوباما در باره اوکراين گفتگو کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید اعلام کرد ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهور روسیه روز جمعه با باراک اوباما همتای آمریکایی خود درباره پیشنهاد واشنگتن برای خروج از بحران در اوکراین تلفنی گفتگو کرد.

باراک اوباما به عربستان سفر کرده است و کاخ سفید اعلام کرد این پیشنهاد که آمریکا تا کنون آن را مطرح کرده است محور اصلی گفتگوی مستقیم جان کری و سرکئی لاوروف وزیر امور خارجه دو کشور خواهد بود.

این گفتگو با ابتکار پوتین نخستین بار بعد از اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه مقامات بلند پایه روس از جمله نزدیکان رئیس جمهور و یک بانک صورت گرفت.



رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است بخش های کلیدی اقتصاد روسیه را در صورتی که مسکو رفتار خود را تغییر ندهد، هدف قرار خواهد بود و این هفته بخش بزرگی از سفر دوره ای خود به اروپا را به تلاش برای مقاعد کردن متحدان خود برای مخالفت با اهداف کرملین صرف کرد.

اوباما روز جمعه در گفتگو با شبکه سی بی اس از پوتین خواست نیروهای روس را از طول مرز اوکراین خارج کند. اوکراین نگران است بعد از دست دادن کریمه شرق این کشور نیز هدف حمله روسیه قرار گیرد. 

بر اساس گزارش کاخ سفید، اوباما در گتفگو با رئیس جمهور روسیه بر این خواست خود تاکید و اعلام کرد راه حل دیپلماتیک همچنان امکان پذیر است.

کاخ ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد « رئیس جمهور خاطر نشان کرد دولت اوکراین به رویکرد خویشتنداری و تلاش برای آرام کردن اوضاع ادامه می دهد و روسیه باید از این روند حمایت کند و از اقدامات تحریک آمیز از جمله مستقر کردن نیرو در مرز اوکراین خودداری نماید.