۱۳۹۳ فروردین ۲, شنبه

توييتر؛ دولت اردوغان درحال عقب نشینی است


فیلترینگ شبکه اجتماعی توییتر توسط دولت اسلامگرای ترکیه با مخالفت های گسترده در داخل و خارج این کشور روبرو شده است. اتحادیه اروپا و آمریکا این اقدام دولت سرکوبگر اردوغان را محکوم کردند.

شبکه فرانس 24 از استانبول گزارش داد که به دنبال مخالفت های داخلی از جمله از سوی دستگاه قضایی ترکیه، دولت به عقب نشینی از تصمیم منع توییتر متمایل شده است.

بسیاری از حقوقدان ها در ترکیه این تصمیم را در تقابل با کنوانسیون حقوق بشر و آزادی های اساسی که ترکیه امضا کننده آن است می دانند و خواستار تجدید نظر در این تصمیم شده اند.



مطبوعات ترکیه گزارش داده اند که ممنوعیت تنها در پی درخواست نخست وزیر برقرار شده است که این به اعتراضات دامن زده است اگرچه دولت می گوید مسئول توییتر به دلیل نقض مقررات، با این ممنوعیت روبرو شده است.

خبرنگار فرانس 24 درپاسخ به این پرسش که اردوغان قبلا به دلیل رسوایی فساد مورد انتقاد قرار گرفته بود؛ اکنون با ماجرای توییتر بیش از پیش منزوی شده است یا نه؟، گفت: این درست است. حتی رییس جمهور عبدالله گل که از توییتر استفاده می کند این کار را غیرقابل قبول خوانده است و وی اولین نفری است که دستور منع اردوغان را نقض می کند. این برای اردوغان خیلی سخت است.

از سوی دیگر بسیاری از کاربران با استفاده از وی پی ان فیلتر را شکسته اند و امروز نیز از توییتر استفاده می کنند. همزمان معاون نخست وزیر گفته است که هیچکس نمی تواند فراتر از قانون عمل کند و در عین حال افزوده است که ممنوعیت توییتر طولانی نخواهد بود که این نشان می دهد دولت در حال عقب نشینی از تصمیم اولیه است. زیرا دولت همچنین نگران این است که این نوع تصمیمات در آستانه انتخابات شهرداری ها که هفته آینده در ترکیه برگزار می شود به ضرر دولت و حزب اردوغان تمام شود.