۱۳۹۲ اسفند ۲۰, سه‌شنبه

خشم مردم ترکیه در پی مرگ جوان ١۵ ساله


پسر جوان پانزده ساله ای که در جریان تظاهرات ضدحکومتی در ترکیه، از تابستان گذشته به کما رفته بود درگذشت.


به گزارش رادیو فرانسه، "برکین اِلوان" که برای خرید نان از خانه خارج شده بود و به دلیل برخورد یک گلوله گاز اشک آور به سرش از ٩ ماه پیش به کما رفته بود و سرانجام روز سه شنبه (١١ مارس) در بیمارستانی در استانبول درگذشت؛ بدنبال مرگ این جوان ترک، امروز بار دیگر ترکیه شاهد حضور تظاهرکنندگان خشمگین و معترض بود.

مادر برکین الوان، دقایقی پس از مرگ فرزندش، در برابر روزنامه نگاران گفت: این اردوغان، نخست وزیر ترکیه بود که فرزند مرا به قتل رساند.

عبدالله گل- رئیس جمهوری ترکیه، در واکنش به مرگ این جوان گفت: باید تلاش کنیم تا چنین حوادثی دیگر تکرار نشود.

از آغاز تظاهرات اعتراض آمیز در ترکیه که از ماه ژوئن گذشته آغاز شد تاکنون، ٧ شهروند ترکیه و یک پلیس ترک به قتل رسیدند. همچنین در جریان درگیری‌های میان معترضان و نیروهای پلیس بیش از 8000 تن مجروح شدند.

خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که در جریان تظاهرات امروز، درگیری‌های پراکنده ای میان تظاهرکنندگان خشمگین و نیروهای پلیس رخ داد و پلیس با پرتاب گاز اشک آور سعی در متفرق نمودن تظاهرکنندگان نمود.

تظاهرات اعتراضی در ترکیه در پی تصمیم نخست وزیر ترکیه مبنی بر اجرای طرحی به منظور ساخت یک مرکز خرید در محل کنونی پارک "گزی" آغاز شد.

بدنبال برخوردهای خشونت آمیز نیروهای پلیس با معترضان به تخریب پارک "گزی" در استانبول، دامنه اعتراضات به سایر شهرهای ترکیه کشیده شد.