۱۳۹۳ فروردین ۱۴, پنجشنبه

گزارش؛ تيراندازی در یک پايگاه نظامی آمريکا


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حادثه تیراندازی روز چهارشنبه در پایگاه نظامی فورت هود در ایالت تگزاس آمریکا دستکم یک نفر کشته شد و 14 نفر دیگر زخمی شدند و این در حالی است که این پایگاه نظامی در سال 2009 نیز حادثه ای مشابه با 13 کشته را تجربه کرد.


یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش نشود، تنها آمار کشته و زخمی های این حادثه را تایید کرد بدون آنکه بگوید آیا فرد ضارب، همان کسی بوده که در این تیراندازی کشته شده است یا وی تحت تعقیب است.

از سوی دیگر مایکل مک کال نماینده تگزاس در کنگره در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت در این تیراندازی 4 نفر و از جمله فرد ضارب کشته شده اند.

تعداد زیادی از مطبوعات آمریکا نوشتند فرد ضارب پس از تیراندازی، خودکشی کرد اما مسئولان پایگاه نظامی فورت هود تصریح کردند مرگ فرد ضارب تایید نشده است.

پایگاه فورت هود اکنون تحت محاصره نیروهای پلیس قرار دارد و از پرسنل نظامی آن خواسته شده است پناه بگیرند.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا که در شیکاگو به سر می برد در اظهاراتی گفت : قطعا این حادثه زخم کهنه حادثه سال 2009 را دوباره زنده کرد، ما از اینکه هنوز باید چنین اتفاقی در کشورمان روی دهد، به شدت نگران شده ایم.

وی افزود: تعداد زیادی از افراد این پایگاه بارها در افغانستان و عراق خدمت کرده اند و زمانی که در پایگاه و کشور خود هستند، قاعدتا باید احساس امنیت و آرامش بکنند؛ ما دقیقا نمی دانیم چه اتفاقی در این پایگاه افتاده ولی آنچه مسلم است، این احساس امنیت بار دیگر بر هم زده شده است، همه جزییات این حادثه باید دقیقا آشکار شود.

مقامات پایگاه فورت هود در بیانیه ای اعلام کردند زخمی های این حادثه به بیمارستان کارل دارنال و دیگر بیمارستان های منطقه منتقل شدند و تعداد زیادی از نیروهای امنیتی اکنون در محل پایگاه حضور دارند.

یکی دیگر از مسئولان پایگاه وضع جسمی زخمی ها را وخیم اعلام کرد.

به گفته یکی از شاهدان این حادثه، فرد ضارب یک سفید پوست بود که یک خودروی تویوتای خاکستری رنگ داشت.

شبکه تلویزیونی سی بی اس نیز به نوبه خود اعلام کرد فرد ضارب یک سرباز 34  بود و پس از مشاجره با همقطارانش اقدام به تیراندازی کرد.

چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا هم که در هاوایی به سر می برد، این حادثه را محکوم کرد و گفت: زمانی که چنین اتفاقی در یک پایگاه نظامی روی می دهد، باید اذعان کنیم که یک چیزی سر جای خود نیست و درست کار نمی کند.

در پنجم نوامبر 2009، یک درجه دار ارتش آمریکا در یک مطب پزشکی در پایگاه فورت هود به دیگران تیراندازی کرد که در این حادثه 13 نفر کشته و بیش از 30 نفر زخمی شدند که دوازده تن از کشته ها نظامی بودند.

فرد ضارب نیز هدف گلوله یک مامور پلیس قرار گرفت و اکنون تقریبا فلج شده است. وی در یک دادگاه نظامی در ماه اوت گذشته به اعدام محکوم شد.

در سپتامبر گذشته نیز آرون الکسیس یکی از افسران پیشین نیروی دریایی آمریکا وارد مجتمع نظامی نیوی یارد Navy Yard در واشنگتن شد و به روی نظامیان آتش گشود که در این حادثه 12 تن کشته و هشت نفر زخمی شدند. وی توسط پلیس کشته شد.

شبکه تلویزیونی فرانس24 نیز گزارش داد حادثه تیراندازی در فورت هوت و دیگر ایالتها و پایگاههای آمریکایی سابقه داشته است.

خبرنگار این شبکه در واشنگتن در خصوص حادثه تیراندازی تگزاس گفت نخستین هشدار در حدود ساعت پنج و نیم شب به وقت محلی داده شد. گروه های امداد به سرعت در محل حاضر شدند.

خبر تیراندازی را ابتدا مسئولان پایگاه در شبکه های اجتماعی و سایت اینترنتی پایگاه منتشر کردند. آنان سپس از طریق توئیتر از همه ساکنان پایگاه خواستند در محل سکونت خود بمانند و به پنجره ها نزدیک نشوند.

این اتفاق معمولا هنگام تیراندازی ها در آمریکا رخ می دهد. همانگونه که می دانید در اینجا همه مراکز عمومی برای این قبیل رخدادها آموزش دیده اند.

خبرنگار این شبکه افزود: فورت هود منطقه وسیعی است که در مساحتی چند صد هکتاری واقع شده است. چندین هزار نفر در این منطقه زندگی می کند.