۱۳۹۳ فروردین ۱۸, دوشنبه

درخواست تنبیه برای مرزبان‌های ایرانی آزاد شده

رادیو فرانسه: یک روز پس از ورود ٤ نفر از پنج مرزبان‌ ربوده شده ایرانی به کشورشان، یک مقام جمهوری اسلامی خواستار تنبیه آنان شد.

اسماعیل کوثری- رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌ خارجی مجلس ایران، با بیان اینکه «باید ٤ مرزبان آزاد شده به‌علت تخلفات و کوتاهی در انجام وظیفه تنبیه شوند»، گفت: «تنبیه برای این است که در زمان انجام وظیفه، دیگر این تخلفات تکرار نشود.»



کوثری در گفت‌وگو با سایت اطلاع رسانی مجلس، درباره نحوه رفتار جمهوری اسلامی با این ٤ مرزبان آزاد شده گفت: «آنها مشمول قانون خدمات مربوط به آزادگان نمی‌شوند.»

جمهوری اسلامی عنوان «آزادگان» را به کسانی اطلاق می کند که در جنگ ایران و عراق اسیر شدند.

سایت مجلس ایران، نوشته که اسماعیل کوثری خواب بودن ۵ مرزبان ایرانی هنگام حمله نیروهای جیش العدل به آنان را تأیید کرده است.

پیشتر فیلمی از چگونگی ربوده شدن این مرزبانان از سوی جیش العدل منتشر شده بود که آنان را در حالت خواب در یک چادر نشان می‌داد.

اما آزادی مرزبانان ایرانی در حالی است که هنوز سرنوشت یکی از آنان به نام "جمشید دانایی فر" مبهم است.

در حالی که گروه جیش العدل مدعی است که این درجه دار مرزبانی ایران را اعدام کرده، علی اوسط هاشمی- استاندار سیستان و بلوچستان، امروز گفت که جمهوری اسلامی ایران درباره قتل دانایی‌فر تردید دارد؛ به گفته این مقام ایران، گروگان‌های آزاد شده ایرانی نیز اطلاعی از قتل دانایی‌فر ندارند و گفته‌اند که این مرزبان ربوده شده پس از یک ماه از دیگر مرزبانان ربوده شده جدا گردید.

جیش العدل اعلام کرده که درصورتی جنازه دانایی‌فر را تحویل مقام های ایران می دهد که ایران جنازه کسانی را که از این گروه اعدام کرده تحویل دهد.

اما استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همانطور که ایران هیچ پیش‌شرطی را برای آزادی چهار گروگان نپذیرفت، برای پیگیری وضعیت دانایی‌فر هم همین وضعیت را ادامه می دهد.