۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۲, جمعه

نقشه پوتین برای مذاکرات هسته ای؛ واکنش آمریکا

به گزارش نامه نیوز، المانیتور در گزارشی به جوانب مختلف رابطه روسیه و رژیم ایران در سایه مذاکرات 1+5 و بحران اوکراین پرداخته است.

این منبع نوشت: اگر درگیری ها در شرق اوکراین به دخالت نظامی روسیه منجر شود و با واکنش و پاسخ شدید اروپا و آمریکا مواجه گردد، مسکو نیز تلاش خواهد کرد تا مذاکرات هسته ای 1+5 با رژیم ایران را با مانع مواجه کند. 

یک مقام ارشد روسیه به طور ضمنی عنوان داشت که فشار شدید آمریکا و اروپا بر مسکو بر سر اوکراین می تواند روسیه را به سمت تغییر مواضع این کشور در خصوص مذاکرات مهم 1+5 بر سر پرونده هسته ای رژیم ایران هدایت کند. این سخن تنها چند هفته پس از آن عنوان شد که مقامات روسیه و رژیم ایران بر سر همکاری‌های عمیقی در موضوعای اقتصادی و امنیتی به توافق رسیدند.



باید گفت اگر غرب و روسیه اختلافات خود را در زمینه اوکراین افزایش دهند مذاکرات هسته ای رژیم ایران با شکست مواجه خواهد شد و در نتیجه آن روسیه و تهران تمایل زیادی برای ارتقا و گسترش همکاری های اقتصادی خود خواهند داشت. 

روسیه بر این باور است که در صورت شکست احتمالی توافق ژنو، و روسیه و رژیم ایران دلایل محکمی برای نزدیک کردن همکاری های اقتصادی خود دارند.


واکنش آمریکا به شکست مذاکرات

یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد آمریکا آماده است تا طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را در صورت شکست مذاکرات میان رژیم ایران و گروه ۱+۵ در نظر بگیرد.

به گزارش تسنیم؛ جیک سالیوان، از مقامات ارشد کاخ سفید و دستیار باراک اوباما، در گفتگو با جروزالم پست گفت: ما روشن ساخته‌ایم که تحریم‌ها تنها ابزار موجود آمریکا نیستند. با شکست مذاکرات و بدتر شدن وضعیت ما آماده هستیم تا طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را علیه رژیم ایران در نظر بگیریم.