۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۴, چهارشنبه

آغاز مذاکرات هسته ای در وین؛ کاهش امیدها

چهارمین دور مذاکرات رسمی رژیم ایران و 1+5 صبح امروز در وین آغاز شد. این در حالیست که خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی گفته همکاری‌ رژیم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشرفت مناسبی نداشته و این امر امیدها برای دستیابی به توافق جامع پیش از ضرب‌الاجل ۲۹ تیر را کاهش داده است.

از سوی دیگر سخنگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفته گروه 1+5  مخالف توافقنامه ناقص و ضعيف هستند.

"مايکل مان" سخنگوي "کاترين اشتون" مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در گفتگو با الشرق الوسط اعلام کرد دور جديد مذاکرات هسته‌اي رژیم ايران و غرب "سخت و بسيار پيچيده" خواهد بود؛ زيرا در اين مرحله از مذاکرات همه مسائل مطرح شده در دوره هاي پيشين، بررسي خواهد شد.



سخنگوی اشتون همچنين تأکيد کرد گروه 1+5 اجازه نمي‌دهند توافقنامه ناقصي امضا شود؛ موضع اين گروه در مذاکرات اين است که توافق نکردن بهتر از توافق ناقص و ضعيف است.


نوشتن پیش نویس به مفهوم نزدیک بودن توافق نیست.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد این کشور در گروه 1+5 گفت متن پیش نویس توافق در این دور نوشته می شود، ولی نوشتن پیش نویس به مفهوم نزدیک بودن توافق با رژیم ایران نیست.

وی ادامه داد: هیچ کس نمی تواند پیش بینی کنی کند که توافق نهایی چگونه خواهد بود و همانطور که قبلا گفتیم این فرآیند خیلی خیلی سخت تر از توافق ژنو خواهد بود.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: تا زمانی که توافق انجام نشده نمی شود گفت که توافقی در کار است. باید همه کارها انجام شود.

وی در خصوص اینکه آیا خوش بینی وجود دارد یا نه، گفت که خوش بینی به تنهایی باعث توافق نهایی نمی شود.

وی در خصوص اینکه مذاکره کننده روس گفته که موضوع اراک و نظارت بر برنامه هسته ای رژیم ایران احتمال زیادی برای مورد توافق قرار گرفتن دارند، گفت: من وارد جزییات نمی شوم و همچنین بنا بر این است که بر سر هیچ چیز توافق نشده مگر اینکه همه چیز مورد توافق قرار بگیرد.

وی درباره اینکه موضوع موشکی رژیم ایران الان یا در آینده مورد مذاکره قرار خواهد گرفت، گفت که موضوع موشکی رژیم ایران در قطعنامه‌های سازمان آمده است. از طرفی در توافق ژنو آمده که به قطعنامه‌های سازمان ملل پرداخته شود.

وی در خصوص اینکه ظریف گفته 3 دور دیگر مذاکرات برگزار خواهد شد اظهار داشت که هر چقدر که زمان نیاز باشد ما وقت خواهیم گذاشت توافق ممکن است، اما اگر 98 درصد موضوعات مورد توافق قرار گیرد و 2 درصد باقیماند، آن 2 درصد می تواند مانع توافق نهایی شود.


شروط فرانسه برای توافق جامع هسته ای

«گری سیمور» مذاکره کننده سابق تیم آمریکایی در 1+5 و مشاور رئیس جمهور آمریکا در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی، به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای هسته ای در مدت 6 ماهه مقرر را بعید دانست.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه فرانسه که به آمریکا سفر کرده، در آستانه آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای، گفت رژیم ایران باید تعداد سانتریفیوژ‌های خود را کاهش دهد. 

به گزارش فارس به نقل از شبکه «اسکای نیوز»، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران آمریکایی گفت توافق 1+5 با رژیم ایران، تنها در صورت کاهش تعداد سانتریفیوژها و توضیح در خصوص «جنبه‌های نظامی» برنامه هسته‌ای این رژیم در سال‌های گذشته امکان پذیر است.

وی که در طی سفری رسمی به آمریکا، برای رایزنی با مقامات این کشور در واشنگتن به سر می برد، «جامع بودن، شفافیت در خصوص سابقه گذشته برنامه هسته‌ای و حل کردن موضوع زمان گریز» را سه شرط لازم برای انعقاد توافق جامع هسته‌ای میان رژیم ایران و 1+5 عنوان کرد.

فابیوس هدف از تعیین این سه شرط را «ایجاد توان واکنش به اقدامات رژیم ایران در صورت عمل نکردن این رژیم به تعهدات هسته‌ای» عنوان کرد. 

وی به مسئله سانتریفیوژها نیز اشاره کرد و بدون ذکر عددی دقیق، تنها خواستار کاهش تعداد آنها شد.