۱۳۹۳ خرداد ۱, پنجشنبه

رژيم آخوندي گامهای دیگری در مسیر عقب نشینی از برنامه اتمی خود برداشت

رژیم آخوندی با امضای توافقی ۵ ماده یی با آژانس بین المللی انرژی اتمی گامهای دیگری در مسیر عقب نشینی از برنامه اتمی خود برداشت. این توافق در جریان سفر هیأت آژانس به تهران صورت گرفت.
خبرگزاری حکومتی ایسنا نوشت: بر اساس یک نسخه از بیانیه ایران و آژانس که روز چهارشنبه در وین منتشر شد، پنج اقدام که دو اقدام آن مربوط به فعالیتهای گذشته و سه اقدام مربوط به فعالیتهای هسته یی فعلی ایران است به شرح زیر خواهد بود:


۱-دسترسی مدیریت شده به کارگاههای تولید، مونتاژ و انبار روتورهای سانتریفوژ
۲-نهایی کردن ره یافت پادمان راکتور تحقیقاتی ۴۰ مگاواتی اراک
۳-بازدید فنی از یکی از مراکز تحقیق و توسعه سانتریفوژها
۴-بررسی ادعاهای مربوط به مدل سازی و محاسبات نوترونی
۵-تبادل اطلاعات در خصوص ادعاهای مربوط به آغازگرهای انفجاری بزرگ و ادعاها درباره انفجار قوی مربوطه در ایران.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد:
روز چهارشنبه (۳۱اردیبهشت) آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد رژیم ایران موافقت کرده است تا به برخی از ابهامات انبوه، مبنی بر این که قبل از سال ۲۰۰۳ و احتمالاً بعد از آن، دست به تحقیقاتی در زمینه تولید تسلیحات اتمی زده است، پاسخ دهد…
آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود رژیم ایران که پیوسته دنبال تسلیحات اتمی بودن را تکذیب می کرد، اکنون پذیرفته است که اطلاعاتی را در مورد این گامهای جدید، ”تا ۲۵ماه اوت“ تهیه نماید. دو گام دیگری که در روز چهارشنبه اعلام شدند، در ارتباط با برنامه کنونی اتمی رژیم ایران به خصوص در رابطه با غنی سازی اورانیوم است…
آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت، رژیم ایران متعهد شده که ترتیب بازرسی آژانس از یک مرکز تحقیقاتی در زمینه انواع جدید سانتریفوژهایی را که می توانند اورانیوم را با سرعتی بسا بیشتر غنی سازی کنند بدهد. و امکان دسترسی به تأسیساتی که قطعات سانتریفوژ را تولید می کند را نیز، فراهم آورد. گام نهایی دادن امکان نظارت بیشتر توسط آژانس بر رآکتور جدید رژیم ایران در اراک است.