۱۳۹۳ تیر ۱۲, پنجشنبه

شواهد ارسال جنگنده‌های سوخو25 سپاه پاسداران به عراق خلبان این جنگنده‌ها ایرانی هستند؟

گزارشی از observers.france24: تصاویری از هواپیماهایی شکاری در عراق منتشر شده که پرچم کشور صاحب آنها پاک شده است و ارتش عراق عنوان کرده از این هواپیماها علیه داعش استفاده خواهد کرد.
دولت ایران تاکنون اعزام هر نیرو و یا لجستیکی به عراق را تکذیب کرده است. با این حال طی روزهای اخیر خبرهایی از حضور زمینی و هوایی نظامی ایران در این کشور و نبرد با داعش منتشر شده است.
از «شهادت» یک کماندوی ایرانی در عراق تا اخبار و تصاویری از فرمانده مرموز سپاه قدس ایران، قاسم سلیمانی.
در آخرین نمونه آن ارتش عراق ویدئویی از چند هواپیمای سوخو25 روسی منتشر کرده است که برای کمک و مبارزه با داعش به این کشور ارسال شده است. مقامات عراق در ویدئویی که از این هواپیما منتشر کرده اند اشاره ای به کشوری که این هواپیماها را به آنها عراق داده است نکرده اند اما شواهد متقنی از جمله نظر کارشناسان نظامی و تحلیل تصاویر وجود دارد که هواپیماهای سوخو25 که به ناگهان سر از عراق درآوردند متعلق به ایران هستند.


لازم به ذکر است که تنها چند روز پیش مقام های ایرانی عنوان کرده بودند اگر بغداد تقاضای کمک نظامی کند هر کمکی در توان داشته باشند انجام خواهند داد اما در این اظهار نظرها تاکید شده بود ارتش عراق به طور کامل توانایی مقابله با داعش را دارد. با این حال مقام های عراق از ارتش امریکا خواسته بودند که مواضع داعش را بمباران کند در غیر این صورت، آنها از ایران خواهند خواست که این کار را انجام دهد.
برخی از کارشناسان نظامی عنوان میکنند خلبان های عراقی حداقل 11 سال است که با سوخو 25 پرواز نکرده اند در نتیجه اگر خلبانان این هواپیماها عراقی باشد حتما باید از سوی نیروی هوایی کشوری که اشراف کامل به پرواز با این هواپیما دارد یاری شده باشند.
نکته جالب ماجرا این است که این هواپیماهای سوخو در واقع متعلق به عراق بوده است. اما ایران توانست طی جنگ عراق با کویت با راه دادن هواپیماهای ارتش عراق به حریم هوایی خود و نشاندن آنها به روی زمین، آنها را تصاحب کند.
حتی پیش از این خبرهایی در رسانه ها منتشر شده بود که ایران این هواپیماها را به دولت عراق واگذار خواهد کرد که با تکذیب مقامات ایران مواجه شده بود. حالا مشخص نیست این هواپیماها در صورت تعلق آنها به ایران به دولت عراق واگذار شده اند و یا قرض داده شده اند.