۱۳۹۳ تیر ۲۷, جمعه

آمریکا: دست داشتن روسیه در سرنگونی هواپیما

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا،‌ روز جمعه گفت موشکی که از مناطق تحت کنترل جدایی طلبان طرفدار روسیه اوکراین به طرف هواپیمای مسافربری مالزیایی شلیک شده به سرنگونی این هواپیما انجامیده است.
رئیس جمهور آمریکا همچنین خواستار تحقیق و تفحص بین المللی در این باره شد.
از سوی دیگر نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: دست داشتن روسیه در سرنگونی هواپیمای مالزیایی بعید نیست.
، شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه در نشست فوق العاده خود خواستار تحقیق بین‌المللی مستقل، جامع و کامل درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی با 298 مسافر بر فراز اوکراین شد و از همه طرف ها خواست تا به بازرسان اجازه دسترسی به محل حادثه را بدهند.

همچنین در بیانیه‌ای که به اتفاق آرا مورد موافقت قرار گرفت شورای امنیت خواستار "پاسخگویی مناسب" درباره این حادثه شد.
انگلیس پیش نویس بیانیه کوتاهی را روز پنجشنبه ارائه داد و امیدوار بود که 15 عضو شورای امیت این پیش نویس را امضا کنند اما روسیه پیش از اعلام موافقت خود با این پیش نویس خواستار زمان بیشتری شد.
دو مقام آمریکایی گفتند که واشنگتن به شدت مظنون است که هواپیمای 777 بوئینگ مالزی با موشک جدایی طلبان اوکراینی، سرنگون شده است.
همچنین "سامانتا پاور" نماینده آمریکا در سازمان ملل طی سخنانی گفت که جدایی طلبان اوکراین به تنهایی نمی توانسته‌اند هواپیمای مالزی را سرنگون کنند و به آنها در سرنگونی این هواپیما کمک شده است.
وی افزود که این تراژدی تنها فوریت این موضوع را تاکید می کند که روسیه باید فورا گام‌هایی برای کاهش تنش‌ها در اوکراین اتخاذ کند.
نماینده آمریکا مدعی شد که احتمالا جدایی طلبان در شرق اوکراین هواپیمای مالزیایی را سرنگون کرده‌اند.
وی گفت: سرنگونی این هواپیما نتیجه حمایت روسیه از جدایی طلبان در شرق اوکراین است.
سامانتا پاور همچنین هشدار داد در صورتی که تنش‌ها از سوی روسیه افزایش یابد، جامعه بین‌الملل تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه در نظر خواهد گرفت.
وی افزود: دولت روسیه با سلاح از جدایی طلبان اوکراینی حمایت می کند و در راستای صلح در این کشور گام بر نمی دارد.


نماینده آمریکا افزود: دست داشتن روسیه در سرنگون شدن هواپیمای مالزیایی بعید نیست. جدایی طلبان اوکراینی سلاح‌های زیادی دارند و احتمالا تسلیحاتی که بتوان به کمک آن هواپیما را سرنگون کرد نیز در اختیار داشته باشند.