۱۳۹۳ مرداد ۱۹, یکشنبه

"به هواپیمای "ایران 140 " نباید اجازه پرواز داده می شد" مشخصات هواپیمایی که سقوط کرد چه بود؟



"به هواپیمای "ایران 140 " نباید اجازه پرواز داده می شد"

ایسکانیوز: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره سقوط پرواز آزمایشی هواپیمای ایران 140 گفت: سازمان هواپیمایی نباید به شرکت دارنده این هواپیما اجازه پرواز می داد.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی درباره پرواز هواپیمای ایران 140 که امروز صبح سقوط کرد گفت: اولین فروند از این هواپیما در پرواز آزمایشی در اصفهان سقوط کرده بود و اعضای کمیسیون هم در جریان دو بار بازدید از مراحل ساخت این هواپیما نگرانی خود را اعلام کرده بودند.



وی افزود: نباید به این شرکت اجازه پرواز داده شود تا شاهد چنین حادثه تلخی باشیم. برای سازمان هواپیمایی کشوری که باید بروز چنین اتفاقی را پیش بینی می کردند، متاسفم.
 
مشخصات هواپیمایی که سقوط کرد چه بود؟

آنتونوف 140 یا همان ایران 140، یک هواپیمای توربوپراب منطقه‌ای است که توسط شرکت «آوکراین آنتونوف ASTC» ساخته شده است. نخستین پرواز این هواپیما در 17 سپتامبر 1997 صورت گرفت. به غیر از خط تولید اصلی این هواپیما در خارکیف اوکراین، این پرنده در شهر شاهین شهر اصفهان توسط شرکت ساخت صنعتی هواپیمایی ایران «هسا» نیز ساخته می‌شود. حداثر ظرفیت حمل مسافر این هواپیما 52 نفر است.

بر اساس توافق میان دولت های پیشین ایران و اوکراین در سال 2008، قرار بود سالانه 13 فروند از این نوع هواپیما تولید شود. از این نوع هواپیماها، نسخه‌های نظامی نیز برای گشت‌های هوایی سپاه پاسداران و ارتش در خلیج فارس نیز تولید شده است.  دلیل به کارگیری این نوع هواپیماها در خطوط هوایی ایران، ممنوعیت استفاده از توپولوف 154 اعلام شده بود.

این هواپیما در نوع تجاری در کل سابقه خوبی نداشته و خطوط هوایی آذربایجان و شرکت هوایی سفیران به علت سوانح زیادی که برای این هواپیما پیش می‌آمد آن را از رده خارج کرده اند. از این جت تنها خطوط هواپیمایی اوکراین، شرکت هواپیمایی سپاهان، نیروی هوایی روسیه و نیروی هوایی سپاه پاسداران از استفاده کنندگان این هواپیما هستند.

پیشتر نیز در ایران هنگامی که مهندسان اوکراینی مشغول تست برون مرزی این هواپیما بودند، در نزدیکی اصفهان به علت خاموش شدن موتور هواپیما ارتباط خود را از دست داده و  با کوه برخورد کردند.

مشخصات فنی هواپیما:

خدمه: 2نفر

ظرفیت: 52 نفر (برخی گزارش‌ها حکایت از این دارد که نمونه‌های ایرانی دارای 70 صندلی است)

طول: 22.60

عرض: 24.505

ارتفاع: 8.23

وزن خالی: 12.810 کیلوگرم

حداکثر وزن هنگام برخواست: 21.500 کیلوگرم