۱۳۹۳ مرداد ۱۲, یکشنبه

انتظار ” هركول” وار از اصطبل دار "طويله نظام"

راديو آلمان در تفسيري با عنوان « روحانی ناتوان از گشودن درهای بسته امپراتوری آیت‌الله‌ها» رژيم ملوك الطوايفي و غرق در بحران و جنايت و فساد ولايت فقيه را به ” طويله اوژياس ” تشبيه نموده كه برايلايروبي اين طويله به عملي ” هركول” وار نياز بود ، اما آخوند روحاني نمي دانست كه « وظيفه » اش ” لايروبي طويله اوژياس ” است!
راديو آلمان: روحانی همچون منجی در شرایطی بحرانی و طوفان‌زده پا به میدان نهاد. با کلیدی در دست و سرمست از پیروزی نامنتظره و سرشار از امید به آینده. کلیدش نماد آن بود که وی برخلاف سلف خویش برای حل مشکلات آمده و نه برای تولید و بازتولید مشکلات و نارسایی‌ها.


این که در امپراتوری آیت‌الله‌ها رئیس جمهور حرف آخر را نمی‌زند، راز پوشیده‌ای نیست. و دانستن این که قدرت سیاسی در ایران در انحصار دولت نیست و از ولی فقیه گرفته تا سرداران سپاه و روحانیان قدرتمند و باندهای مافیایی هر یک گوشه‌ای از خوان گسترده‌ی نعمت را به چنگ گرفته‌اند، نیز نمی‌بایست باعث حیرت کسی شود. و باور به اینکه در این ملغمه‌ی سیاسی هر کس حرف خود را می‌زند و راه خود را می‌رود نیز ریشه در تجربه‌ای ۳۵ ساله دارد. همه این‌ها را روحانی به خوبی می‌دانست. ولی نمی‌دانست که وظیفه "لایروبی طویله اوژیاس" را به او سپرده‌اند.»
توضيح در باره ” طويله اوژياس”
آوگیاس (به یونانی: ءُمهكلٍ، به انگلیسی: Augeas)، در اسطوره‌های یونان، پادشاه الیس است.
در فارسی با تلفظ فرانسوی اوژیاس (Augias) نیز نامیده می‌شود. آوگیاس اصطبلی بزرگ با سه هزار گاو داشت که سی سال تمیز نشده بود، تا اینکه هرکول (هراکلس) به عنوان پنجمین شاهکار خود درطی یک روز با منحرف کردن آب دو رودخانه آن را شست‌وشو داد و تمیز کرد.
اصطلاح طویله اوژیاس برای اشاره به مراکز و ادارات دولتی در بعضی کشورها که پر از فساد هستند نیز به‌کار می‌رود.