۱۳۹۳ مرداد ۲۶, یکشنبه

با حملات هوايی سد موصل آزاد شد / ائتلاف قبايل

نیروهای نظامی پیشمرگه کردستان عراق اعلام کردند که به طور کامل سد موصل را گرفتند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات کردستان عراق در بیانیه ای رسما از تسلط کامل نیروهای کُرد بر سد موصل در استان نینوا خبر داد. سد موصل بزرگترین سد عراق است که چندی پیش به کنترل نیروهای داعش درآمده بود.
آزادی سد استراتژیک موصل پس از حملات گسترده هوايی جنگنده های آمریکايی و جنگ سخت از سوی پیشمرگه های کُرد بدست آمد.


ائتلاف فراگير قبايل براي درگيری با داعش
نمایندگان مناطق تحت کنترل داعش از ائتلاف فراگیر قبایل سنی در منطقه الانبار متشکل از بیش از 20 قبیله برای درگیری با داعش با مشارکت یا بدون مشارکت ارتش عراق خبر دادند.
این نمایندگان تاکید کردند درگیری سنی ها با داعش در پی کناره گیری نوری مالکی از نخست وزیری شدت یافته و با تشکیل دولت جدید نیز شدت بیشتری خواهد یافت.
این در حالیست که برخی سیاستمداران عراقی نسبت به توانایی نخست وزیر جدید ابراز تردید می کنند.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه اماراتی "الخلیج"، ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه عراق ادعا کرد که حیدر العبادی قادر به اصلاح روند سیاسی کشور نیست چرا که او برآمده از حزب مالکی است؛ حزبی که شرکای خود را نادیده می‌گیرد.
بنابراین گزارش، علاوی نسبت به توانایی نخست وزیر مکلف عراق برای تشکیل دولت آتی و اصلاح روند سیاسی کشور ابراز تردید کرد و مدعی شد: حیدر العبادی برآمده از حزب الدعوه و وارث سیاست تک‌روی در حکومت است و به دیگر فرقه‌های سیاسی در عراق هیچ اهمیتی نمی‌دهد.
علاوی با اشاره به موضع آمریکا و جهان نسبت به بحران عراق از جامعه بین‌الملل خواست تا برای حل بحرانی که عراق و دیگر کشورها را تهدید می‌کند، وارد عمل شود.

علاوی همچنین بر ضرورت اصلاح روش مذاکرات با کردها تاکید کرد و آن‌ها را جزئی از خود عراق دانست و گفت: باید برای تعامل با برادران کرد و برقراری روابط با آن‌ها به ویژه در زمینه نفت و گاز، قوانین صریح و آشکاری تدوین شود.