۱۳۹۳ مهر ۱۲, شنبه

هشدار شدیداللحن کنگره و بهانه جويی رژیم



بیش از 353 نماینده از 435 نماینده کنگره ایالات متحده طی نامه ای دو جناحی و قابل ملاحظه، ضمن اعلام هشداری شدید اللحن به وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کردند: "شما در ابتدای تابستان امسال در روزنامه واشنگتن پست نوشتید اگر برنامه هسته ای ایران کاملاً صلح آمیز باشد، اثباتش کار چندان مشکلی نیست و تنها نتیجه ای که از مانع تراشی رژیم تهران در این زمینه می‌توان گرفت این است که تهران موارد متعددی برای پنهانکاری دارد."
امضا کنندگان این نامه شامل رهبران هر دو جناح جمهوریخواه و دموکرات می‌شود.
در این نامه خطاب به جان کری آمده است: "همانطور که می دانید، آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال اطلاعاتی در مورد ابعاد بالقوه نظامی برنامه هسته ای ایران و به ویژه اطلاعاتی خاص در مورد طرح تحقیق و توسعه گسترده ایران در مورد تکنولوژی انفجار هسته ای بوده است."
رژیم تهران پس از 3 سال تداوم مذاکرات با آژانس، هنوز نتوانسته است توضیحی قانع کننده در مورد بند 55 ضمیمه گزارش نوامبر 2011 سازمان انرژی اتمی بدهد که در آن ذکر شده است: "ایران در حال ساخت و آزمایش کلاهک های کوچک انفجاری مناسب برای حمل مواد هسته ای بوده است تا توانش را در زمینه تولید بمب نوترونی بیازماید."

بهانه جويی رژیم برای عدم همکاری

هیاتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور ادامه گفت‌وگوها هفته آینده به تهران سفر می کنند. نماینده رژیم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اعلام این خبر از موضوع (انتشار خبر) توسط یک «رسانه غربی» و وجود جاسوس در آژانس ابراز نگرانی کرد.
به گزارش رادیو فرانسه، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، به نقل از رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم رژیم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد: این هیات به سرپرستی ترو واریورانتا، معاون امور پادمانها به منظور ادامه گفت‌وگوها در خصوص مسائل و پرسشهای مطرح میان ایران و آژانس هفته آینده به ایران وارد می شود.
سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن ابراز نگرانی ایران در پی انتشار برخی گزارشها از وجود جاسوس در آژانس، نسبت به عدم رعایت «اطلاعات طبقه بندی شده در آژانس» و انتشار خبر سفر کارشناسان آژانس از «یک رسانه غربی» ابراز تاسف نمود.
روز پنج شنبه، خبرگزاری رویترز به نقل از «دیپلمات‌ها» در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی از سفر کارشناسان به ایران در هفته آینده گزارش داد.
رضا نجفی متذکر شد: خبر سفر کارشناسان به ایران در حالی از سوی یک «رسانه غربی» منتشر شد که ایران و آژانس «مشغول برنامه ریزی» بودند.
سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: موضوع (انتشار خبر) یک بار دیگر نگرانی ایران در مورد وجود جاسوسی در آژانس را تائید می کند.
رضا نجفی زمان دقیق ورود کارشناسان آژانس به ایران را اعلام نکرد اما خطاب به مسئولان این نهاد بین المللی هشدار داد: «لازم است آژانس به تعهدش برای حفظ اطلاعات محرمانه جمهوری اسلامی ایران عمل کند».
آژانس بین المللی انرژی اتمی، در روز پنجم سپتامبر اعلام کرد ایران به پرسشهای مطرح شده از سوی آژانس در خصوص برنامه هسته ای، به ویژه احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته ای خود، در مهلت مقرر پاسخ نداده است.
مهلت ایران برای پاسخ به ابهامات آژانس بین المللی انرژی اتمی تا پایان روز 25 اوت/3 شهریور بود اما این نهاد بین المللی اعلام کرد که ایران به وعده خود برای پاسخگوئی به 5 مورد ابهام در خصوص برنامه هسته ای خود عمل نکرده است.