۱۳۸۹ شهریور ۱۸, پنجشنبه

عید فطر، عید رهایی

عيد سعيد فطر

عيد سعيد فطر
عيد سعيد فطر

عید به‌معنی بازگشت است، بازگشتی خوش‌یمن و مبارك، بازگشتی توأم با شادمانی، بازگشتی نو، با اندیشه و پالایشی نو، عید به ‌این معناست، اما فطر به ‌معنای فطرت و سرشت است، بازگشت به ‌سرشت پاكیزه ‌‌‌‌‌‌‌انسانی. راستی فطرت پاكیزه ‌‌‌‌‌‌‌انسانی چیست؟ رهایی از قید و بندها.

در فلسفه‌‌‌‌‌‌‌ ماه رمضان، شاخص موفقیت روزه در پیوند با هدف روزه است كه همانا تقوای رهايی‌بخش است. تقوا یعنی پرهیز، پرهیز از آلودگی و رجس دوران، پرهیز از ستم زمانه، آلوده نشدن به ‌ظلم زمانه، كه در زمان ما همین رژیم آخوندی و خمینی و خامنه‌ای و اعوان و انصارشان هستند. و انسانهای صاحب تقوا آنهایی هستند كه به ‌این رجس و پلیدی آلوده نشده‌اند و از آن تبری جسته‌اند.

هدف از روزه تمرینی بود برای صیقل‌زدن اراده‌ها جهت رسیدن به ‌تقوای رهايی‌بخش. اینك كه ماه مبارك رمضان با ما وداع می‌كند، روزه‌داران احساس می‌كنند كه به ‌آن گوهره ‌‌‌‌‌‌‌انسانی خود، یعنی اراده‌‌‌‌‌‌‌ پاك برای برداشتن غل و زنجیرها توانمند شده‌اند. پس بازگشت به ‌سرشت پاكیزه ‌‌‌‌‌‌‌انسانی، این است مفهوم عید فطر. عید فطر، عید رهایی است، عید پیروزی در نبرد با موانع بازدارنده از پذیرش مسئولیت، و عید عمل به ‌تعهدات خدایی و انسانی است... عید طلب و آرزوی دولت باكرامت آزادی است. و امیدواریم این عید به‌ همه پیروان و رهروان آیین توحید و ره‌پویان طریق یگانگی و فدا، هم‌چنین مجاهدان ارتش آزادی میهن در شهر اشرف مبارك باشد.

وقتی كه هر روز، روز عید است

عید فطر عیدی است كه به‌طور خاص برای روز اول شوال یعنی روز بعد از ماه رمضان اختصاص پیدا كرده است. مولا علی علیه‌السلام مفهوم زیبایی از عید ارائه داده كه جالب توجه است. علی علیه‌السلام درموردعید فطر می‌فرماید: «اِنَّما هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللهُ صِیامَهُ وَ شَكَرَ قِیامَهُ وَ كُلُّ یَوْمٍ لایُعْصیَ اللهُ فیهِ فَهُوَ یَوْمُ عِیدٍ»، (كلمات قصار شماره 420 صفحه 1286 نهج البلاغه ترجمه ‌‌‌‌‌‌‌فیض الاسلام) یعنی عید فطر عید كسی است كه خدا روزه‌اش را پذیرفته و نمازش را پاداش داده و هر روز كه در آن روز نافرمانی خدا صورت نگیرد، آن روز عید است.

درحقیقت مولا علی در اینجا روح و جوهر رهايی‌بخش و تكاملی عید را بیان می‌كند كه هر روزی كه فرد در مسیر تكامل حركت می‌كند، و به ‌ظلم و ستم گردن نمی‌گذارد، آن روز هم یك عید محسوب می‌شود، یك بازگشت به ‌سرشت و فطرت پاك انسان رها محسوب می‌شود. پس برای آنهایی كه در برابر دشمنان خدا وخلق، یعنی آخوندهای ستمكار و دجال مقاومت و پایداری می‌كنند تا از تباهكاری و ظلم آنان جلوگیری كنند، همه روز عید و عید رهایی است. هرعید هم بازگشتی است به ‌اصل و فطرت پاك و هماهنگی و انطباق با آن.،بازگشتی است تكاملی و آگاهانه به ‌سرچشمه و سرمنزل رهایی و رستگاری. پس نه واگشتی در كار است و نه تكرار و كور و دوری. هر چه هست، تكاپوی پر رنج و خون و سیر مداوم برای زدودن آثار بیگانگی و غلبه بر موانع وصل و یگانگی است.

تاریخچه عید فطر

بنا بر مستندات تاریخی، تاریخچه عید فطر به ‌سال دوم هجری برمی‌گردد. درحقیقت در ماه رمضان سال دوم هجری اولین نبرد بزرگ مجاهدان صدر اسلام به ‌نام جنگ بدر به‌وقوع پیوست و با این‌كه نیروی مجاهدان خیلی كمتر از نیروی ارتجاع قریش بود، اما آنها پیروز شدند، و این خیلی در روحیه ‌‌‌‌‌‌‌مجاهدان و مردم تأثیر بالابرنده گذاشت.

در پایان این ماه بود كه پیامبر اسلام روز اول شوال را روز عید فطر اعلام كرد و خودش برای نماز بیرون رفت و جمعیت نیز پشت سر پیامبر برای نماز رفتند درحالی‌كه شعارهای توحید و یگانگی سرمی‌دادند. پیامبر گفته بود همه افراد در این مراسم شركت كنند، حتی برعكس سنتهای آن زمان كه دختران جوان را در خانه‌ها نگه ‌می‌داشتند، پیامبر گفت آنها هم باید شركت كنند، همه ‌‌‌‌‌‌‌افراد از كودكان تا پیران، از زنان تا مردان، همه و همه شركت كنند. یك مراسم همگانی چه آنها كه روزه بودند، چه آنها كه نبودند، چه آنها كه در جنگ شركت كرده بودند و چه آنها كه شركت نكرده بودند، قرار بر این شد كه همه در این آیین جمعی شركت كنند. هم‌چنین شركت در آیین بعدی روز عید فطر یعنی پرداخت زكات فطره همگانی بود و همه ‌‌‌‌‌‌‌كسانی‌ كه سرپرست خانواده‌ها بودند، باید در پرداخت فطریه شركت می‌كردند.

چرا روزه گرفتن در روز عید فطر حرام است؟

در روز عید فطر و عید قربان روزه گرفتن حرام است، و این عطف به ‌همان مفهوم شعائر است. یعنی این‌كه چون خودش فی‌نفسه هدف نیست، در روز عید منع شده است. كما این‌كه در قرآن هم گفته شده كه روزه برای این است كه انسانها به ‌تقوای رهايب‌بخش برسند، والا به‌قول حضرت علی جز تشنگی و گشنگی كشیدن و ریاضت‌كشی چیز دیگری نیست.

بازده و اثر سازنده روزه در مرام توحید، از بابت ریاضت‌كشی و تمرین سختی‌كشیدن نیست، بلكه مانند دیگر شعائر، به‌هدف وصل و یگانگی و تقواست، بنابراین در موعد مشخص خودش در روز عید، در روز بازگشت، پرونده‌‌‌‌‌‌‌ این پروسه بسته می‌شود، و برای این‌كه حد جدا كننده‌يی بین رمضان و بعد آن باشد، روز عید دیگر نباید روزه گرفت.

در آئین اسلام هدف سهولت و گشایش و یُسر است، نه عُسر، همان‌طور كه در انتهای آیات مربوط به ‌روزه در قرآن آمده است ( آیه‌‌‌‌‌‌‌185 سوره بقره): «یُرِیدُ اللّهُ بِكُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِكُمُ الْعُسْرَ»، یعنی خداوند برای شما سهولت، آسانی و گشایش می‌خواهد و نه سختی و تنگنا و مشكلات، بنابراین حال كه در این دوران از صیقل‌زدن اراده‌ها موفق شدیم، جشن می‌گیریم و گامی فراتر برای مسؤلیتهای بعدی برمى‌داریم.

پرداخت زكات فطر یا فطریه

وقتی مجاهدان صدر اسلام از مكه به ‌مدینه مهاجرت كردند، در شرایط بسیار سختی بودند، ارتجاع قریش اموال بسیاری از آن مجاهدین را مصادره كرده بود، خیلی از آنها مال و دارائیهایشان را در مكه رها كرده و به ‌مدینه آمده بودند. قبل از آن هم در محاصره ‌‌‌‌‌‌‌«شعب ابی‌طالب» در خود مكه تحت فشار و محاصره دشمن قرار داشتند. خیلی از آنها مجاهدان حرفه‌يی بودند كه دائم در خدمت اهداف حضرت محمد فعال بودند. در همان جنگ بدر نیز كه اشاره شد، خیلی از همان مجاهدان حتی غذای مكفی برای خوردن نداشتند.

علاوه بر نیازی كه مجاهدان حضرت محمد به ‌كمكهای اقتصادی داشتند، در مدینه نیز فقرا و مستمندانی به ‌مسلمانان پیوسته و پناه آورده بودند كه بغایت فقیر بوده و نیاز به ‌كمك داشتند. برای برداشتن همین فاصله‌های طبقاتی، برای این‌كه به‌ همان مجاهدان حرفه‌يی كه از شهر خود هجرت كرده و همه‌‌‌‌‌‌‌ مال و اموالشان را در آن‌جا رها كرده بودند تا جنبش رهايی‌بخش محمد را یاری كنند، كمك شده باشد، نوع خاصی از زكات به‌عنوان زكات فطره مطرح گردید.

معنی زكات فطره و موارد مصرف آن

زكات در لغت به‌معنی پاكسازی است و از تزكیه می‌آید. زكات در اسلام برای پاكسازی مال و دارایی انسانهای ثروتمند وضع شده است. اسلام اصیل و محمدی برای این‌كه خوی تمامیت‌خواه و حیوانی انسان را مهاركند، در 1400 سال قبل چنان قوانین مالیاتی وضع كرد كه بر ‌اساس آنها هر چه بیشتر فاصله ‌‌‌‌‌‌‌طبقاتی كاهش پیدا كند. به ‌این منظور بر ابزار و وسایل تولید و كالاهای تولیدشده آن زمان مالیات وضع كرد، از احشام و چارپایان تا غلات و میوه‌جات و سایر تولیدات اقتصادی آن زمان. در آیه 60 از سوره‌‌‌‌‌‌‌ توبه خداوند موارد و مصادیق مشمول زكات را مشخص كرده است: «إِنَّمَا الصدَقَات لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَساكِینِ وَ الْعَامِلِینَ عَلَیهَا وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فى الرِّقَابِ وَ الْغَارِمِینَ وَ فى سبِیلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السبِیلِ فَرِیضةً مِّنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَكیمٌ»، یعنی صدقات كه همین زكات یكی از محورها و زیرمجموعه‌هایش هست، برای فقیران و مسكینها (یعنی كسانی‌ كه از شدت فقر به ‌بی‌آبرویی می‌افتند یا به‌اصطلاح امروز زیر خط فقر مطلق قرار دارند)، و كارمندان جمع‌آوری زكات، و كسانی ‌كه برای جذب و نزدیكی قلبهایشان پرداخت می‌شود، هم‌چنین برای آزادكردن بردگان، و كسانی ‌كه ورشكسته شده یا بدهكار و در حال ورشكستگی‌اند و كسانی ‌كه در راه خدا فعالیت می‌كنند و به از‌راه‌ماندگان، پرداخت می‌شود.

در تفسیر المیزان (جلد 9 صفحه ‌‌‌‌‌‌‌418) در مورد كسانی‌ كه در راه خدا فعالیت می‌كنند آمده است: «و سبیل الله (راه خدا) مصرفی است عمومی و شامل تمامی كارهايی می‌گردد كه نفعش عاید اسلام و مسلمین شده و به‌وسیله آن مصلحت دین حفظ می‌شود، كه روشن‌ترین مصادیق آن جهاد در راه خدا و پس از آن سایر كارهای عام‌المنفعه از قبیل راه‌سازی و پل‌سازی و امثال آن است».

خیلی روشن است كه در شرایط كنونی كه مبارزه علیه رژیم آخوندی با شدت و حدت ادامه دارد، یكی از مصادیق بارز پرداخت زكات و مالیاتهای اسلامی، مجاهدین شهر اشرف هستند.

در تفاسیر آمده كه زكات فطره، مالیات بدن است، یعنی هر مسلمانی برای بدن خودش هم باید جهت بستن فاصله‌های طبقاتی و سیركردن گرسنگان و نیازمندان و همه ‌‌‌‌‌‌‌آن مصادیقی كه در آیه اشاره شده از‌جمله مجاهدان راه آزادی، پرداخت كند. درحقیقت «زكات فطره» بر همه كسانی ‌كه درآمد سالیانه‌شان كفاف هزینه‌هایشان را می‌دهد، واجب است.

میزان زكات فطره بابت هرنفر، به‌صورت جنسی و یا معادل بهای پولی آن برابر1.5كیلو از خوراك معمول منطقه مانند گندم، خرما، برنج وغیره است. این پرداخت به‌عهده سرپرست خانواده می‌باشد كه باید از طرف خودش و تك‌تك افراد تحت تكفل خودش بپردازد و به ‌نیازمندان آن پرداخت كند كه به ‌پول امروز ایران برای هر نفر حدود پنج هزار و هشتصد و شصت تومان می‌شود.

زكات فطره در شب عید و قبل از افطار آخر معمولا كنار گذاشته می‌شود تا در اولین فرصت به ‌شایسته‌ترین مصرف خود برسد.


پرداخت فطریه به ‌قهرمانان شهر اشرف

در رمضان سال گذشته خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده‌ مقاومت از مردم ایران خواست كه زكات فطره (فطریه) خود را به‌ رزمندگان شهر اشرف، كه در محاصره ‌‌‌‌‌‌‌انواع و اقسام فشارهای اقتصادی رژیم آخوندی و قطع دارو و آرد و ارزاق و آدمربایی به‌منظور منع تردد برای تأمین تداركاتشان قرار دارند، اختصاص دهند. ایشان افزودند كه سرانه ‌‌‌‌‌‌‌فطریه ‌‌‌‌‌‌‌معمول در اروپا، معادل 5 یورو می‌باشد.

امسال نیز خانم رجوی در سخنرانی خود در مراسم شب قدر و شهادت مولای متقیان علی علیه السلام با جلب توجه عموم مسلمانان و هموطنان عزیز به ‌توطئه‌های رژیم علیه مجاهدان اشرف وجنایاتی مثل انفجار لوله‌های آبرسانی و قطع سوخت و دارو و ارزاق مجاهدین و با یادآوری نظر پدر طالقانی كه مجاهدان راه آزادی را سزاوارترین كسان برای دریافت فطریه می‌دانست، از آنان خواست كه به‌عنوان تیمن و با دعای خیر و توفیق، فطریه‌‌‌‌‌‌‌ امسال را هم در داخل ایران و در خارج كشور به ‌فرزندان مقاوم و پایدار مردم ایران در شهر اشرف اختصاص بدهند.

خانم رجوی افزود: پیشاپیش از این قدم خیر كه درعین حال تبری از شر و پلیدی مجسم دوران یعنی رژیم دجال و شقاوت‌پیشه آخوندهاست، تشكر می‌كنم.

۱۳۸۹ شهریور ۱۷, چهارشنبه

ترکيه در نهايت متحد غرب است

روزنامه ابتکار: از اهداف سفر روز جمعه دريادار مايک مولن به ترکيه و ديدار او با مقامات ترک اخبار مختلفي مخابره مي‌شود. انتقال تجهيرات نظامي موجود در عراق از طريق خاک ترکيه، استقرار سپر دفاع موشکي و اعمال فشار براي اجراي تحريم‌هاي سازمان ملل عليه ايران از جمله اهدافي است که رسانه‌ها از اين سفر مخابره کرده‌اند.بهرام اميراحمديان استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل قفقاز اهداف اين سفر را براي تشريح کرده است:
به نظر مي‌رسد ژنرال مايک مولن در سفر به ترکيه برنامه پيچيده‌اي در نظر دارد. نکته اول درباره اين سفر اين است که گفته مي‌شود ايالات متحده در نظر دارد تجهيزات نظامي موجود در عراق را از طريق خاک ترکيه خارج کند. با توجه به حجم بالاي اين تجهيزات، براي انتقال آن‌ها از طريق خليج فارس بايد آن‌ها را از درياي عدن، باب المندب، درياي سرخ، کانال سوئز عبور دهند تا بالاخره به درياي مديترانه برسند و اين مسئله علاوه بر اينکه مشکلات زيادي براي امريکا به همراه دارد، اقتصادي هم نيست. اما اين تجهيزات مي‌توانند به راحتي از شمال عراق وارد ترکيه شوند و با عبور از عرض ترکيه به درياي مديترانه برسند و اين مسئله هم به لحاظ استراتژيک و هم از نظر اقتصادي براي امريکا ارزشمند است.گرچه مقامات امريکايي اين مسئله را تکذيب کرده‌اند اما به نظر مي‌رسد اين برنامه عملي باشد. در آغاز حمله امريکا به عراق، ترکيه به اين دليل که نمي‌خواست روابط عراق با اين کشور به هم بخورد مانع انتقال تجهيزات نظامي از خاک ترکيه براي اشغال عراق شد. اما حالا دليلي وجود ندارد که با خارج کردن تجهيزات نظامي ايالات متحده از طريق خاک خود مخالفت کند. مسئله دوم استقرار سپر دفاع موشکي است. ترکيه از مدت‌ها پيش کانديداي استقرار اين سامانه‌ها بوده است. به نظر مي‌رسد با توجه به اينکه ترکيه عضو پيمان ناتو است دو راه پيش رو دارد: يا بايد با ديگر اعضاي عضو اين پيمان و امريکا همکاري کند، يا بايد همکاري نکند که در اين صورت عضويت ترکيه در ناتو با سوال مواجه مي‌شود. نبايد فراموش کرد که بسياري از موقعيت‌هاي کنوني ترکيه در سايه حمايت‌هاي امريکا، ناتو و غرب براي اين کشور به دست آمده است. در سايه همين حمايت‌هاست که ترکيه امروز مي‌تواند بستر سرمايه‌گذاري‌هاي غرب قرار گيرد، در مناطق مختلف سرمايه‌گذاري کند و در مناطق مختلف دنيا نفوذ داشته باشد.
خون رگ اقتصادي ترکيه از طريق سرمايه‌گذاري‌هاي غربي در جريان است. به طور مثال رشد صنعت توريسم در سال‌هاي اخير در ترکيه مديون روابط اين کشور با غرب است. نکته سوم فشار به ترکيه براي اجراي تحريم‌هاي سازمان ملل عليه ايران است. به نظر مي‌رسد اينکه ترکيه بخواهد در حجم روابط تجاري و مبادلات اقتصادي خود با ايران از ايالات متحده تبعيت نکند و تحريم‌هاي سازمان ملل را نه تنها اعمال نکند، بلکه آن‌ها را ناديده بگيرد و با شدت بيشتري با ايران روابط اقتصادي داشته باشد، بيشتر جنبه تبليغاتي براي خوشايند ايران دارد.ترکيه در نهايت به دليل فشارهاي غرب ناگزير است اين تحريم‌ها را اعمال کند. حجم روابط ايران با غرب بسيار بيشتر از حجم روابط ترکيه با ايران است. بنابراين طبيعي است که در صورت همسويي ترکيه با غرب، اين اقدام ترکيه از طرف غرب جبران خواهد شد. از اين منظر غرب ايران را در فشار بيشتري قرار خواهد داد. همان طور که مقامات ايران هم تاييد مي‌کنند که فشار‌ها و تحريم‌ها جدي است. در رابطه با نقش ترکيه در مسئله هسته‌اي ايران به نظر نمي‌رسد اين کشور بتواند تاثير زيادي در اين مسئله داشته باشد چرا که اصلا زيرساخت‌هاي مورد نياز براي اين کار را ندارد. ترکيه بيشتر علاقمند است که در تمام عرصه‌هاي بين‌المللي حضور بيشتري داشته باشد خواه از نظر ميانجيگري و خواه از نظر مبادلات اقتصادي. به نظر مي‌رسد ترک‌ها خيلي زيرکانه و با زرنگي حرکت مي‌کنند و از هر جهت در راستاي منافع ملي خود از هر طريق ممکن حرکت مي‌کنند. در مجموع به نظر مي‌رسد ترکيه در نهايت يک کشور عضو ناتو و با گرايش به غرب است. اگر چه اعضاي حزب عدالت و توسعه تمايل دارند که به شرق و دنياي اسلام هم توجه داشته باشند و به نوعي سياست خارجي عثماني را پياده کنند اما در نهايت نگاه ترکيه همواره به غرب معطوف بوده و مردم اين کشور هم اگرچه گاهي علايقي براي رابطه با شرق بروز مي‌دهند اما ترکيه متحد استراتژيک غرب است و سياست‌هاي همسو با غرب را اعمال مي‌کند.

قبوض برق این بار تهرانی‌ها را شوکه کرد

اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور با وجود اینکه هنوز آغاز نشده اما قبوض برق، شهروندان تهرانی را همچون مردم شمال کشور شوکه کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کمتر از سه هفته قبل بود که توزیع قبوض برق در استانهای شمالی کشور، همه را در این فکر فرو برد که با وجود باقی ماندن ۲۳ روز دیگر از نیمه اول سال ۸۹ یعنی همان موعد مقرر، قانون هدفمند کردن یارانه ها به اجرا درآمده و اولین اثرات خود را در افزایش قیمت برق نمودار کرده است.

در حالی که نه قانونی اجرا و نه یارانه ای هدفمند شده است، قبوض برق این بار شهروندان تهرانی را شگفت زده کرده است و ارقامی نجومی در این قبوض به چشم می خورد. برهمین اساس، به نظر می رسد یا اشتباه در تایپ ارقام بوده یا وزارت نیرو به استقبال اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها رفته است.

اگرچه دلیل اصلی افزایش رقم درج شده در قبوض مشترکان شبکه برق، مهمان‌ ناخوانده ای به نام “کولرهای گازی” ذکر می‌شود اما برخی شهروندان تهرانی هم هستند که کولر گازی ندارند اما قبوض برقشان با رقم‌های نجومی مواجه شده است.

گزارش مهر نشان می دهد: قبوض برق ۱۵۰، ۲۰۰ و حتی بیش از ۲۲۰ هزار تومان برای برخی مشترکان برق در شهر تهران آمده است.

یکی از مشترکان برق در شهر تهران با بیان اینکه کولر گازی در منزل خود ندارد، به خبرنگار مهر گفت: قبض برق ۲۰۳ هزار تومانی وی را شوکه کرده است.

در این میان، برخی شهروندان تهرانی هم هستند که همیشه قبض برق آنان به طور متوسط ۱۰ هزار تومان می آمد اما این بار قبض برقشان بیش از ۵۰ هزار تومان آمده است.

این موضوع حتی برای برخی مشترکان برق که همیشه قبض برقشان زیر ۱۰۰۰ تومان بود، صادق است به طوری که در قبض دوره جدید این مشترکان رقم بیش از ۷ هزار تومان درج شده است.

در این میان، اگر مسئولان وزارت نیرو نیز قبض برق منزلشان را کنار یکدیگر بگذارند، قطعا به این نتیجه می رسند که اتفاقی در قبوض برق مردم پیش از اجرای هدفمندی یارانه ها افتاده است. اگرچه برخی‌ها درج رقم‌های نجومی در قبوض برق را تلنگری به مردم برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تعبیر می‌کنند.

به گزارش مهر، هم اکنون مطابق با قانون بودجه سال ۸۹ کل کشور، قیمت تمام شده هر کیلووات ۸۳۲ ریال است که به طور متوسط به ازای هر کیلووات ساعت از یک مشترک ۱۶۰ ریال دریافت می شود.

هم اکنون الگوی مصرف برق در تابستان ۳۰۰ کیلووات ساعت است، این درحالی است که اگر مشترکی بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ کیلوات ساعت مصرف کند، متناسب با افزایش مصرف قیمت به طور متوسط محاسبه می‌شود و وقتی از ۸۰۰ کیلووات ساعت به بالا مصرف شود، قیمت وارد فاز محاسبه ۷۷۳ ریال می‌ شود

۱۳۸۹ شهریور ۱۶, سه‌شنبه

يورش وحشيانه عوامل وزارت اطلاعات به زندانيان گوهردشت ۷مجروح برجاى گذاشت

صبح روز دوشنبه ۱۵شهريور ماه عوامل وزارت اطلاعات در زندان گوهردشت کرج به زندانيان بند يک وحشيانه حمله کردند و حداقل ۷تن از زندانيان را بهشدت زخمىنمودند. چهار نفر از زخمىشدگان بهدليل شدت جراحات وارده، به بيمارستانهاى خارج از زندان منتقل شدند. يک چشم يکى از زندانيان بهنام جواد زارع، پس از انتقال به بهدارى تخليه شد.

سازمان دهندگان درگيريهاى خونين در بندهاى مختلف زندان گوهردشت کرج، دژخيمانى بنامهاى کرمانى و فرجى رئيس و معاون اطلاعات زندان گوهردشت کرج مىباشند.


احضار یک فعال کارگری به وزارت اطلاعات

گزارش دریافتی: علی یزدانی فعال کارگری و از زندانیان سیاسی دهه 60 به کمیته ی پیگیری وزارت اطلاعات احضار شد. وی که در سال های 62 تا 66 به اتهام عضویت در گروه های سیاسی در زندان اهواز زندانی بود در روز 14 شهریور 89 به کمیته پیگیری وزارت اطلاعات احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت. او که تحصیل کرده رشته ی تاتر است به خاطر فضای نامناسب فعالیت های هنری سال هاست که در شرکت های مختلف به کارگری مشغول است و همواره از حقوق کارگران دفاع کرده است. اشعار علی یزدانی در مجلات راه آینده و نشریات کانون مدافعان حقوق کارگر به چاپ رسیده است. هنوز از علت احضار نامبرده اطلاعی در دست نیست

معلمان خرید خدمتی برای چندمین بار دست به تجمع زدند

جمعی از معلمان خرید خدمتی (شرکتی) از 5 استان کشور از صبح امروز در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده‌اند.

تعدادی از تجمع کنندگان که تعداد آنها حدود 100 نفر است در گفت‌و گو با خبرنگار خانه ملت درباره دلیل تجمع خود، گفتند: در حالی‌که آموزش و پرورش به ما گفته که به شما نیاز نداریم، ولی نیروهای بازنشسته چند سال پیش خود را فراخوان بکار کرده و یا از برخی معلمان رسمی در دو شیفت استفاده می‌کند.

تجمع‌کنندگان همچنین با اعلام اینکه به ما اجازه شرکت در آزمون استخدامی امسال را نداده‌اند، اظهار کردند: این در حالی است افرادی را که رشته فنی دارند قبول کرده و برای آموزش ابتدایی فرستاده‌اند.

این تجمع‌کنندگان که از استان‌های اصفهان، مازندان، آذربایجان شرقی و خراسان‌رضوی هستند، خاطرنشان کردند؛ با توجه به تجریه 4 تا 7 سالی که داریم آموزش و پرورش اعلام کرده که به شما نیازی نداریم.

ایشان پارچه نوشته های بیشتری با خود حمل می کنند و هر از گاهی شعارهایی مبنی بر حمایت مجلس از این افراد سر می دهند.

"نمایندگان مجلس حمایت حمایت" و " حفظ شان معلمی حذف معلمی نیست" از جمله شعارهایی است که این معلمان خرید خدمت سر می دهند.

این در حالی است که تجمع کنندگان در روزهای گذشته بدون سردادن شعار و در آرامش خواستار حمایت مجلس شده بودند.

در هفته گذشته و روز یکشنبه نیز تعدادی از این معلمان خرید خدمتی از استان‌های مختلف در مقابل مجلس تجمع کرده بودند.


گزارش آژانس اتمی؛ هشدار کاخ سفید به رژیم تهر ان

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن نوشت، کاخ سفيد گزارش روز دوشنبه آژانس بينالمللى انرژى اتمى در مورد رفتار رژیم تهران را نگران کننده دانست.

رادیو آلمان: کاخ سفید اعلام کرد که گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نشان می‌دهد که رژیم تهران هیچ التزامی به تعهدات خود در زمینه هسته‌ای ندارد.

کاخ سفید همچنین اشاره کرد که رژیم ایران به تلاش‌های خود برای گسترش برنامه هسته‌ای و ساخت سلاح اتمی ادامه می‌دهد.

واشنگتن به رژیم ایران هشدار داد که با ادامه این گونه رفتارها، بر انزوای خود می‌افزاید.


رژیم تهران اجازه ورود و بازرسی نمی دهد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین، آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که رژیم تهران به بازرسان باتجربه این آژانس اجازه ورود و بازرسی از تاسیسات هسته ای خود را نمی دهد و بدین ترتیب مانع انجام تحقیقات در باره برنامه هسته ایش می شود.

بنا به گزارشی که یک کپی آن بدست خبرگزاری فرانسه رسیده است، رژیم تهران بطور مرتب با ورود بازرسان باتجربه ای که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تاسیسات هسته ای این رژیم معرفی می شوند، مخالفت می کند.

این گزارش حاکیست که مخالفتهای رژیم تهران، مانع از انجام ماموریت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیتهای هسته ای این رژیم می شود.

این در حالیست که رژیم تهران ادعا می کند فعالیتهای هسته ایش تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد.

کشورهای غربی معتقدند که رژیم تهران دارای یک برنامه مخفی تسلیحات اتمی است و به همین خاطر شورای امنیت سازمان ملل متحد، برنامه های اتمی این رژیم را تهدیدی برای صلح و امنیت جهان می داند.