۱۳۸۹ شهریور ۳, چهارشنبه

افزایش سرسام آور قیمت برق؛ 10 برابر شده

برخی مشترکان برق گلستان با مشاهده قبوض برق و افزایش آن نسبت به دوره های قبلی، برق از سرشان پرید و افزایش بهای برق مایه نگرانی شهروندان این استان شمالی شده است.

افزایش بهای برق مصرفی شهروندان استانهای شمالی از جمله گلستان مایه نگرانی شده است، تا جاییکه شورای شهر گرگان خواستار تجدید نظر در دسته بندی برق مصرف استان شد.

اکنون استانهای شمالی از جمله گلستان جز مناطق عادی کشور و در دسته بندی گرمسیری 4 با مصرف 500 کیلو وات ساعت در ماه تعیین شدند.

گلستان بیش از 430 هزار مشترک برق دارد که درصد بالایی از این مشترکان خانگی هستند.


گلستانی ها نگران از قبوض بالای برق


یک شهروند گرگان که با دیدن قبض 70 هزار تومانی برق منزلش غافلگیر شدند، اظهار داشت: بهای برق در این دوره دو ماه نسبت به دوره های قبلی حدود 10 برابر شده است.


احمدی افزود: ماه های قبلی بویژه در فصل بهار و زمستان، بهای برق مصرفی منزلمان بین هشت تا 10 هزار تومان بود که یکباره در دوره خردادماه تا مرداد به 70 هزار تومان افزایش یافته است.


وی اظهار داشت: با توجه به گرمای طاقت فرسای دما، سعی می کنیم تا حداکثر صرفه جویی در مصرف برق داشته باشیم و بااین رویه نرخ برق، نگران کننده است.


مشترک دیگری که از نرخ 53 هزار تومانی برق منزلش گلایه مند بود، گفت: نیاز است مسئولان در نرخ برق مصرفی در استان تجدید نظر کنند.


سلیمان زاهدی افزود: تحمل گرمای فصل تابستان و هوای شرجی منطقه بدون استفاده از وسایل سرمایشی مانند کولر ممکن نیست و باید برای حمایت از مصرف کنندگان تدبیری اندیشیده شود.


وی اظهار داشت: در حال حاضر که قانون هدفمند شدن یارانه ها، اجرا نشده، نرخ برق اینگونه افزایش یافت، معلوم نیست با اجرای این طرح، این نرخ چند برابر شود.


عضو و رئیس کمیسیون نظارت ، بازرسی ، حقوقی و پاسخگویی به شکایات شورای شهر گرگان در نشست این شورا افزود: همانطور که آگاهی دارید همه ساله با افزایش شدت گرما و در فصل تابستان به دلیل استفاده شهروندان از وسایل خنک کننده، تغییرات افزایشی در میزان مصرفی آنها پدید می آید که امسال این تغییرات با افزایش ناگهانی بهای برق مصرفی شهروندان استانهای شمالی کشور بوده و بر نگرانی مردم افزوده است.


ذبیح الله میقانی افزود: از آنجایی که امسال شاهد گرمای بی سابقه هوا در گرگان و استانهای شمالی و کشور بودیم، هیئت دولت، ادارات و دستگاه های اجرایی را چند روز در تیرماه برای صرفه جویی در مصرف برق تعطیل کرد و استفاده از دستگاه های خنک کننده در ساعتهای بیشتری از شبانه روز بر میزان مصرف برق خانواده های گرگانی افزوده است.


گلستانی ها خواهان تجدید نظر در دسته بندی برق


وی اظهار داشت: موضوع بسیار نگران کننده برای اهالی گرگان و استانهای شمالی کشور که بر اساس مطالعات انجام شده در سالهای 82 و 83 و همچنین بررسی های به عمل آمده در الگوی مصرفی بخش خانگی در سال 84 با توجه به دمای پایین تر هوا در آن سالها و استفاده کمتر مردم از وسایل خنک کننده آن زمان نسبت به امسال، استانهای شمالی (گلستان ، مازندران و گیلان) جز مناطق عادی کشور و در دسته بندی گرمسیری 4 با مصرف 500 کیلو وات ساعت در ماه تعیین شدند.


میقانی بیان داشت: این دسته بندی در حالیکه برق مصرفی برای مناطق گرمسیری 1 تا دو هزار و 500 کیلووات ساعت گرمسیری 2 تا دو هزار و 500 کیلووات ساعت و گرمسیری 3 تا هزار کیلو وات ساعت در ماه است.


عضو شورای شهر گرگان با بیان اینکه سه دلیل برای تجدید نظر در این دسته بندی وجود دارد، افزود: در گرگان و استان گلستان و استانهای شمالی به دلیل رطوبت زیاد هوا امکان استفاده کولرهای کم مصرف آبی وجود ندارد و استفاده از کولرهای گازی پرمصرف سبب بالا رفتن برق مصرفی می شود.


وی عنوان کرد: شرجی بودن و رطوبت زیاد هوا در طول تابستان استفاده از وسایل گازی خنک کننده را در طول شبانه روز اجتناب ناپذیر می سازد به گونه ای که تحمل گرما بدون استفاده از وسایل گازی خنک کننده را در طول شبانه روز اجتناب ناپذیر می سازد به گونه ای که تحمل گرما بدون استفاده از کولرهای گازی بسیار طاقت فرساست.


این عضو شورای شهر گرگان افزود: افزایش مصرف برق سبب محاسبه تصاعدی بهای برق مصرفی خانگی و حتی پرداخت جریمه برای مازاد الگوی مصرف تعیین شده می شود و گلستانی ها با محاسبه تصاعدی برق و دیگری مازاد الگوی مصرف متحمل افزایش بهای برق مصرفی می شوند.


وی اظهار داشت: بنابراین، نظر به اینکه هنوز طرح هدفمند کردن یارانه در کشور به اجرا در نیامده افزایش ناگهانی مبلغ برق در قبض برق مشترکان موجی از نگرانی و تشویش خاطر شهروندان زحمتکش و قشرهای آسیب پذیر اجتماعی استانهای شمالی کشور را فراهم آورده است.


وی پیشنهاد کرد که از آنجایی که قرار است در طرح هدفمند کردن یارانه ها از احجاف و ستم به قشرهای محروم و آسیب پذیر جامعه جلوگیری شود، نیاز است مسئولان استان با پیگیری تجدید نظر در دسته بندی استانهای شمالی از منطقه گرمسیری 4 در قبض های برق موجبات آرامش خاطر خانواده های کم درآمد و زحمتکش استانهای شمالی را فراهم آورند.