۱۳۸۹ شهریور ۲۹, دوشنبه

بان کی مون: دولت ایران به حقوق شهروندان احترام بگذارد

«پایگاه اطلاع‌رسانی دولت» و نیز «پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری» مشروح اظهارات محمود احمدی‌نژاد در دیدار با دبیرکل سازمان ملل را گزارش کرده‌اند، اما از گزارش جزئیات اظهارات بان کی مون خودداری کرده‌اند.

بنابر گزارش منابع دولتی در ایران، در دیدار دبیرکل سازمان ملل و محمود احمدی‌نژاد «مهم‌ترین موضوعات بین‌المللی از جمله ناامنی، خطر تروریسم و مواد مخدر و نیز آخرین وضعیت منطقه خاورمیانه» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، احمدی‌نژاد در دیدار با دبیرکل سازمان ملل «برضرورت اصلاح ساختارهای این سازمان به منظور دفاع از حقوق همه ملت‌ها و مشارکت همگانی در اداره جهان» تأکید کرده است.

احمدی‌نژاد از برخورداری تعدادی از دولت‌ها از حق وتو انتقاد کرده و گفته است: «معنای حق وتو محدود کردن سایر ملت‌ها در اداره و مدیریت جهانی است.»

رئیس دولت دهم همچنین در خصوص بحران برنامه‌ی اتمی دولت ایران گفته است: «بیانیه تهران بسیار روشن و منطقی بود... اما متأسفانه گروه ۱+۵ با صدور قطعنامه، اقدام زشتی را در مقابل حسن نیت جمهوری اسلامی ایران از خود نشان داد... ما آمادگی ادامه گفت‌وگوها را براساس بیانیه تهران داریم.»

بنابراین گزارش، احمدی‌نژاد همچنین به دبیرکل سازمان ملل گفت: «تحریم تأثیری در اقتصاد ایران ندارد و ملت ایران قادر است نیازهای خود را به راحتی تأمین کند.»

تاکیدهای بان کی مون

پس از دیدار بان کی مون و احمدی‌نژاد، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای که برای خبرنگاران قرائت کرد، گفت، آقای بان در این دیدار درباره مناقشه‌ی دولت ایران با جامعه‌ی جهانی بر سر برنامه‌ی اتمی و نیز مسائل حقوق بشر در ایران صحبت کردند.

بنابر این گزارش، دبیرکل سازمان ملل در این دیدار ابراز امیدواری کرده که ایران در مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای خود شرکت سازنده داشته باشد و به توافق قابل‌قبولی در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت برسد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین بر اهمیت احترام دولت ایران به حقوق سیاسی و مدنی شهروندان تأکید کرده است.

گفت‌وگوی احمدی‌نژاد با آسوشیتدپرس

احمدی‌نژاد روز یکشنبه هم‌چنین در گفت‌وگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس در نیویورک تاکید کرد که «ایران حجم اورانیوم غنی سازی خود را افزایش خواهد داد.»

احمدی‌نژاد افزود: «بدون تردید ایران حجم اورانیوم غنی سازی خود را افزایش خواهد داد چرا که اولین نیروگاه اتمی به زودی راه اندازی می‌شود که سالانه به ۲۷ تن اورانیوم سه‌ونیم درصد نیاز دارد.»

اورانیوم مورد نیاز نیروگاه بوشهر که گفته می‌شود بزودی راه‌اندازی خواهد شد مطابق قرارداد تا ده سال پس از راه‌اندازی از سوی روسیه تامین خواهد شد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به اینکه وزیر خارجه آمریکا عنوان کرده که وزرای خارجه گروه ۱+۵ در مورد مسأله هسته‌ای آماده دیدار با مقامات عالی ایران هستند، آیا ایران آمادگی گفت‌وگو در این زمینه را دارد، گفت: «ملت ایران همیشه آماده گفت‌وگو بوده است و هرگاه جلسه‌ای هماهنگ شد ایران از حضور در این جلسه ابایی ندارد.»

محمود احمدی‌نژاد درباره آزادی سارا شورد و احتمال آزادی دو تبعه‌ی دیگر آمریکایی گفت: «از اینکه این خانم با نگاه محبت‌آمیز جمهوری اسلامی ایران آزاد شد خوشحال هستیم و امیدواریم دو نفر بعدی نیز به دادگاه اثبات کنند که نظر سوءیی از ورود غیرقانونی به خاک ایران نداشتند، آزاد شوند.»

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی درباره مخالفین دولت و رقبای سیاسی خود، اظهار داشت: «رقبای انتخاباتی من کاملا آزاد هستند و مانند بقیه مردم ایران مشغول زندگی و فعالیت هستند. آنان با آزادی نظرات و دیدگاه‌های خود را ابراز می کنند. محدودیتی برای فعالیت‌های قانونی وجود ندارد و مانند بقیه مردم ایران می‌توانند نقش آفرینی داشته باشند.»

این اظهارات احمدی‌نژاد در حالی است که در دو هفته‌ی اخیر، محل سکونت و دفاتر مهدی کروبی و میرحسین موسوی، رقبای محمود احمدی‌نژاد مورد تاخت‌وتاز ماموران امنیتی در لباس شخصی بود و هنوز دهها نفر از اطرافیان این دو نفر و نیز شمار زیادی روزنامه‌نگار، روشنفکر و فعال سیاسی در زندان به‌سر می‌برند. همچنین برخلاف گفته‌ی آقای احمدی‌نژاد رقبا و منتقدان وی از هیچگونه امکان رسانه‌‌ای قانونی و یا فعالیت سیاسی بدون مزاحمت برخوردار نیستند.