۱۳۸۹ مهر ۱۷, شنبه

کمک 450 میلیون دلاری رژیم به لبنان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه السفیر، جمهوری اسلامی تسهیلات فاینانس بلندمدت به ارزش 450 میلیون دلار در اختیار لبنان قرار می دهد. منابع خبری از بیروت خبر می دهند که دو توافقنامه مهم دیگر در زمینه نفت و گاز در زمان حضور "محمود احمدی نژاد" در لبنان به امضا می رسد. احمدی نژاد 13 اکتبر (21 مهرماه) در سفری دو روزه به لبنان می رود.
آگاهان سیاسی می گویند، یکی از اهداف احمدی نژاد در سفر به لبنان، اعلام حمایت صریح او از حزب الله در شرایط بحرانی کنونی در این کشور است.
این در حالیست که سفیر سابق جمهوری اسلامی در لبنان گفته است، اگر سفر آقاى احمدى‌ن‍ژاد به لبنان ظرف چند روز آینده انجام شود با توجه به این که بعضی از افراد و گروه‌ها در لبنان مثل گروه ۱۴ مارس مخالفت کرده‌اند و با صدور بیانیه خواسته‌اند که این سفر انجام نشود، ‌این سفر از حساسیت وی‍ژه‌اى برخوردار شده است.
به گفته مسعود ادریسی، اگر برنامه ریزی‌ها به شیوه‌اى باشد که این احساس را در لبنان ایجاد کند که جمهوری اسلامی مى‌خواهد فقط از یک گروه در لبنان حمایت کند، ‌و وحدت ملى خدشه‌دار شود طبیعی است که این هم به ضرر جمهوری اسلامی است و هم به ضرر حزب الله.

سنی های لبنان: نه به احمدی ‌نژاد، نه به ولایت ‌فقیه
در آستانه سفر احمدی نژاد به لبنان، مردم شهر تریپولی با نصب پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده است، لبنان از ولایت فقیه استقبال نمی کند، مخالفت خود را با سفر احمدی نژاد به کشورشان اعلام داشتند.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان "احمدی ‌نژاد، به تو خوش ‌آمد نمی ‌گوئیم" نوشت، یک گروه سنی در تریپولی شهر شمالی لبنان، به احمدی نژاد پیام تندی داده که از سفر آتی او به لبنان خرسند نیست و به او خوش آمد نخواهد گفت.
این خبرگزاری نوشت، چندین پلاکارد و تصویر در شهر تریپولی نصب شده که نشان ‌دهنده نارضایتی اهالی آن از سفر احمدی نژاد به لبنان است.
بر روی یکی از پلاکاردها نوشته شده است، "نه به ولایت ‌فقیه". همچنین تصویری از احمدی ‌نژاد دیده می شود که روی آن با علامت ضربدر نوشته شده، "به ولایت ‌فقیه در اینجا خوش ‌آمد نمی‌ گو‌ئیم."
خبرگزاری فرانسه نوشت، اکثریت حامی غرب در پارلمان لبنان، سفر احمدی ‌نژاد به جنوب این کشور در مرز اسرائیل را تحریک آمیز خوانده است.
ایالات متحده نیز از سفر احمدی نژاد به لبنان ابراز نگرانی کرده است.
سفر احمدی نژاد به لبنان در آستانه اعلام کیفرخواست دادگاه بین المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین این کشور صورت می گیرد.
گفته می شود این دادگاه به این نتیجه رسیده که حزب الله لبنان در ترور حريری دست داشته است.
برخی منابع لبنانی می گویند، اگر دادگاه بین المللی در حکم نهايی خود حزب الله را به دست داشتن در ترور حريری متهم کند، این موضوع ممکن است به جنگ داخلی در لبنان منجر شود.