۱۳۸۹ مهر ۱۷, شنبه

حيات وحش لرستان درمعرض انقراض

 استان لرستان يكي از زيباترين استان‌هاي كشور از حيث جاذبه‌هاي طبيعي وگردشگري است كه به دليل برخورداري از پوشش گياهي و اراضي طبيعي بكر و منحصر به فرد از ديرباز تاكنون زيستگاه جانوران و حيوانات بسيار نادري بوده است.
مناطق لرستان از لحاظ پوشش گياهي و جانوري بسيار غني بوده و بسياري از گونه‌هاي نادر گياهي دارويي و جانوراني نظير خرس، كل و بز، پلنگ و انواع پستانداران كوچك و گربه جنگلي و... در آنجا زيست مي‌كنند.
دركنار برخورداري اين استان از اين مواهب متاسفانه شكارهاي غيرمجاز و كشته شدن شماري از گونه‌هاي جانوري هم‌چون خرس قهوه‌اي و پلنگ و سمندر و.. بر اثر شكار سوداگران و بي اطلاعي شكارچيان و سوانح طبيعي و غيرطبيعي حيات وحش استان لرستان را در معرض انقراض قرارداده است.
درحالي كه مشاهده گونه‌هاي نادري چون خرس قهوه‌اي و پلنگ زاگرسي لرستان بعد از چند سال حيات پنهان موجي از خوشحالي را در ميان دوستداران طبيعت ايجاد كرد اما متاسفانه افزايش روند كشته شدن و شكار غيرمجاز و بعضاً دلخراش آنها زنگ خطر را براي مسئولين و دوستداران محيط زيست و طبيعت به صدا در آورده است.
پلنگ لرستان گونه منحصر به فردي است كه تا پيش از سال 85 به مدت دو دهه هيچ اثري از اين گونه بي نظير پيدا نشده اما شكارچيان به محض اطلاع از ادامه حيات اين‌گونه دست به كار شده و با شكار روند انقراض آن‌را به واقعيت نزديكتر كردند.
استان لرستان يكي از مجموعه‌هاي غني از حيث حيات وحش است كه متاسفانه هجمه فراواني به تنوع زيستي آن وارد شده و وجود اسلحه در سطح استان يكي ديگر از عوامل تهديد كننده در جهت شكار گونه‌هاي جانوري نادر و حفاظت شده لرستان در كنار ساير عوامل موثر از جمله سوانح طبيعي و غيرطبيعي است.
به گفته يكي از دوستداران محيط زيست و حيات وحش، ناآگاهي وعدم اطلاع بسياري از شكارچيان از ارزش اين گونه‌هاي نادر جانوري وعدم اتخاذ تصميمات پيشگيرانه مسئولين ذيربط استان لرستان در به وجود آوردن اين زمينه موثر بوده به طوري كه برگزاري همايش‌هاي علمي و كاربردي و تهيه فيلم مستند بومي از غناي استان لرستان درامر حيات وحش بامشاركت محيط زيست و صداوسيماي مركز لرستان مي‌تواند به عنوان گام‌هايي درجهت فعاليت‌هاي پيشگيرانه ارزيابي شوند.
خطر انقراض نسل‌هاي منحصر به فرد و نادر حيات وحش استان لرستان و كشور در حالي به عنوان دغدغه بسياري از دوستداران محيط زيست و طبيعت تبديل شده كه روند كشته شدن خرس‌هاي قهوه‌اي و گرفتن سمندر لرستاني توسط عده‌اي از شكارچيان غيرمجاز به قصد تجارت در كوه‌هاي استان، كشته شدن قلاده پلنگ زاگرسي لرستان در منطقه چم چيت دورود لرستان هم‌چنان حيات وحش استان لرستان را تهديد مي‌كند.