۱۳۸۹ آبان ۵, چهارشنبه

هشدار در مورد اعدام قریب الوقوع بیش از ششصد زندانی در مشهد


هشدار در مورد اعدام قريب الوقوع بيش از ششصد زنداني در مشهدبه گزارش رادیو صدای آمریکا نگرانی در باره اجرای احکام اعدام بیشتر در زندان وکیل آباد مشهد افزایش یافته است.
صدای آمریکا از بیانیه ای خبر می دهد که روز دوشنبه به دریافت گزارشهای معتبری مبنی بر اعدامهای دسته جمعی و ناگهانی زندانیان در زندان وکیل آباد مشهد هشدار داده است که بیش از ششصد زندانی در انتظار اجرای احکام اعدام در این زندان هستند.
یک سازمان مدافع حقوق بشر در بیانیه خود نوشته است ده زندانی در ١٢ اکتبر سال جاری در زندان وکیل آباد اعدام شده اند. یکی از زندانیان پیشین زندان وکیل آباد به کمپین حقوق بشر گفته است نه تنها خانواده، وکلا و حتی خود زندانیان حکمی مبنی بر صدور حکم اعدام دریافت نکرده اند، بلکه از زمان اجرای آن نیز اطلاعی نداشته اند و پیکر زندانیان یک روز پس از دریافت هزینه طناب اعدام به خانواده آنها تحویل داده میشود.
براساس این بیانیه، اکثریت زندانیان بازداشتگاه وکیل آباد محکومان جرمهای مربوط به مواد مخدر هستند و برخی از گزارشها از شکنجه و اخذ اعترافات اجباری از زندانیان حکایت میکنند.
براساس آمار سازمان عفو بین الملل، در سال ٢٠٠٩ حداقل ٣٨٨ نفر در ایران اعدام شدند.
به گزارش صدای آمریکا این بیانیه یادآوری کرده است: ایران پس از چین، دومین کشور جهان است که بیشترین تعداد سالانه اعدام شهروندان این کشور را به خود اختصاص داده است و بالاترین رقم سرانه نرخ اعدام را داراست. از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد در سال ٢٠٠٥، تعداد اعدامها به طور چشمگیری افزایش یافته اند.