۱۳۸۹ آذر ۴, پنجشنبه

تهران همچنان در وضعیت هشدار

 مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: وضعیت آلودگی هوای تهران همچنان در حالت هشدار قرار دارد و میزان آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون بیش از حد مجاز است.

یوسف رشیدی ادامه داد: اطلاعات جمع آوری شده از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا نشان می دهد امروز 5 شنبه شاخص کیفیت هوا 150 PSI است و همچنان در وضعت هشدار قرار داریم.

وی اظهار داشت: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ادامه پایداری جوی روند آلودگی هوا ادامه دارد و ممکن است در هفته آینده نیز همچنان در وضعیت هشدار آلودگی بمانیم.

منواکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازن و ذرات معلق پنج آلاینده مهم هوای تهران هستند. وضعیت پاک، سالم، ناسالم، بسیار ناسالم، هشدار، اضطرار و بحران از شاخص‌های اندازه‌گیری هوا هستند و با این شاخص‌ها هوای تهران اندازه‌گیری می‌شود.

هنگامی که شاخص کیفیت هوا بین ‪ ۱۰۰‬تا ‪ PSI ۲۵۰‬(شاخص استاندارد آلودگی هوا) قرار گیرد اعلام وضعیت هشدار، بین ‪ ۲۵۰‬ تا ‪ ۳۵۰‬اعلام وضعیت اضطرار و بیش از ‪PSI ۳۵۰‬ اعلام وضعیت بحران است.

زمانی که شاخص کیفیت هوای تهران در وضعیت هشدار قرار می‌گیرد سازمان‌های ذیربط موظف هستند تا از طریق رسانه‌ها با استفاده از روش‌های مختلف اطلاع رسانی مردم را از وضعیت هوا با خبر کنند. آنها همچنین باید اقداماتی را که موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود در تهران اعمال کنند.

هرگاه شاخص کیفیت هوای تهران از وضعیت هشدار به اضطرار برسد، سازمان‌های ذیربط نیز ملزم می‌شوند تا طبق قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، نسبت به رفع آلودگی هوا به صورت مکانی و زمانی با اعمال شرایط خاص و محدودیتهای تردد اقدام کنند.