۱۳۸۹ آبان ۱۳, پنجشنبه

رژیم تمايلی به مصالحه ندارد و گزینه نظامی منتفی نیست


صدای آمریکا: روزنامه لس آنجلس تايمز زيرعنوان "ديپلمات اروپائی هيچ نشانه ای از تغيير درهدف های اتمی ايران نمی بيند" می نويسد اين ديپلمات می گويد مجازات های اقتصادی ممکن است به ايران آسيب رسانده باشد اما هيچ علامتی ازرهبران آن کشور ديده نمی شود که تمايل آنان را به مصالحه برای کاستن از فشارهای بين المللی نشان دهد.

اين ديپلمات می گويد گرچه ايران رسما خواستارمذاکراتی جديد در باره مسئله شده است اما وی بيانيه ای نديده است که از تغييری در نظرات سياسی رهبران ايران در مورد برنامه اتمی شان حکايت داشته باشد. بعکس، بعضی از نظرات در داخل دولت محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران تاکيد بر آن دارد که برای مصالحه راهی وجود ندارد و مذاکره لازم نيست.

اين ديپلمات به گروهی از خبرنگاران گفت پس از وضع تحريم های جديد در تابستان امسال "کل سئوال اين بود که آيا وضعيت سياسی جديدی بوجود می آيد؟". و بعد افزود "ما هنوز چيزی نديده ايم". اين مقام، به اين شرط صحبت می کرد که بخاطر حساسيت مسئله از وی نام برده نشود.

برمبنای اکثرمحاسبات، تحريم ها به اقتصاد از پيش آسيب ديده ايران آسيب های بيشتری وارد ساخته است. اما تمايل بعضی از کشورهای مخالف با وضع تحريم های يک جانبه به ادامه معامله دربخش پر منفعت انرژی ايران، از تاثير تحريم ها کاسته است. چين، روسيه، ترکيه و برزيل جزواين کشورها هستند.

اين ديپلمات می گويد دليلی نمی بيند که باور کند تهديدهای نظامی غرب نظر تهران را عوض خواهد کرد.

واشينگتن پست زيرعنوان "اسرائيل می گويد ايران می تواند يک بمب و بزودی دو بمب بسازد" می نويسد رئيس تشکيلات اطلاعاتی اسرائيل می گويد ايران به قدر کافی اورانيوم غنی شده برای توليد يک بمب اتمی در اختيار دارد، و بزودی به اورانيوم غنی شده کافی برای ساختن دومين بمب اتمی نيز دسترسی پيدا می کند.

نظر ژنرال آموس يادلين Amos Yadlin در اين زمينه پيشترنيز در ارزيابی های سی آی ای و آژانس نظارت اتمی سازمان ملل متحد مطرح شده است. اما اظهارنظراسرائيل در مورد برنامه اتمی تهران بدان جهت اهميت دارد که اسرائيل حمله نظامی به ايران برای جلوگيری از دسترسی تهران به تسليحات اتمی را منتفی ندانسته است.