۱۳۸۹ آذر ۶, شنبه

وضعیت پناهجویان ایرانی متحصن در کردستان عراق

متن فارسی نامه اعتراضی "دفتر دفاع از حقوق پناهندگی" به سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در عراق در خصوص پناهجویان ایرانی متحصن در کردستان عراق

آقای چارلز لینچ ، مسئول سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در شهر اربیل عراق؛
رونوشت به سازمانهای مدافع حقوق انسان در کردستان عراق و رسانه ها
موضوع : پناهجویان ایرانی متحصن در مقابل دفتر سازمان ملل در کردستان عراق

همچنانکه مطلع هستید ، تعدادی از پناهجویان ایرانی در کردستان عراق ، از جمله چند کودک و یک زن حامله ، بیش از مدت دوماه است که در مقابل دفترسازمان ملل در شهر اربیل ، تحصن کرده اند. ما در دفتر دفاع از حقوق پناهندگی ، طی صدور دو اطلاعیه و چند برنامه رادیوئی ، وضعیت اسفبار این پناهجویان متحصن را به اطلاع عموم رساندیم ، همچنین اخبار این اعتراض در بسیاری از خبرگزاریهای اپوزیسیون رژیم جمهوری اسلامی ایران و چند روزنامه محلی در کردستان عراق نیز منعکس شده است.

این پناهجویان که پرونده برخی از آنها ، سالهاست در بلاتکلیفی مطلق نگه داشته شده است ، در شرایط به شدت اسفباری بسر می برند ، کودکان مستقر در این تحصن ، دچار بیماریهای عفونی شده اند و یکی از متحصنین نیز ، بدلیل عدم دسترسی به امکانات بهداشتی و پزشکی ، چند هفته است که در بیمارستان بسر میبرد. تاریکی و نا امنی محل تحصن ، نبود آب آشامیدنی ، غذای کافی و امکانات گرمائی نیز از دیگر مشکلات جدی این متحصنین است و شما در مقام مسئول سازمان ملل در شهر اربیل، نظاره گر هر روزه این بی حقوقی هستید.

بیش از دوماه از تحصن این پناهجویان در مقابل مقر سازمان ملل میگذرد ، در این مدت ، نه تنها کوچکترین توجهی به خواسته های این متحصنین نشده بلکه بنا بر گزارشات رسیده ، مورد تمسخر کارمندان سازمان ملل نیز قرار گرفته اند. این وضعت ، قابل تحمل نیست ، سازمان ملل متحد در شهر اربیل ، مسئول مستقیم زندگی این پناهجویان است.

دفتر دفاع از حقوق پناهندگی ، پس از بررسی دقیق پرونده پناهندگی این پناهجویان ، تاکید میکند که زندگی این پناهجویان در خطر جدی است ، این متحصنین از اعضای فعال سازمانهای مخالف جمهوری اسلامی ایران میباشند که دارای سابقه مبارزاتی طولانی در این عرصه هستند.

دفتر دفاع از حقوق پناهندگی ، ضمن حمایت قاطع از خواسته های برحق این متحصنین ، اعلام میدارد که تمام تلاش خود را جهت تحقق این مطالبات ، به عمل خواهد آورد. ما همچنین از سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در کردستان عراق ، قویا خواستار بررسی سریع خواسته های متحصنین و انتقال آنان به کشور امن ثالث هستیم.

دفتر دفاع از حقوق پناهندگی ، بار دیگر تاکید میکند که مسئولیت هرگونه مخاطرات احتمالی در مورد این پناهجویان ، مستقیما متوجه سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در شهر اربیل عراق میباشد.

سیروان قادری
دبیر دفتر دفاع از حقوق پناهندگی
26 نوامبر 2010