۱۳۸۹ آذر ۱۶, سه‌شنبه

گزارشی از سطح شهر تهران در 16 آذر روز دانشجو


گزارش خبرنگار ما از تهران

ایستگاه مترو و میدان انقلاب

طبق معمول روزهای حساس، ایستگاه مترو میدان انقلاب از سکوها گرفته تا خروجی ها پر بود از سربازان باتوم بدست و افسران نیروی انتظامی. چشمانی که سنگینی نگاه آنان از هر زاویه ای احساس می شود و قدم به قدم رفت و آمد مردم را کنترل می کنند. در میدان انقلاب خودروهای ون در حاشیه میدان مستقر شده اند و نیروهای امنیتی در چهار طرف میدان در گروه های دو تا چهار نفری ایستاده اند. حد فاصله میدان انقلاب تا دانشگاه تهران هر 50 متر دو سرباز مستقر بود. مقابل درب اصلی دانشگاه تهران نیروی های حراست داخلی با پیراهن های سورمه ای کارت ورودی دانشجویان را کنترل می کردند. تمام محوطه دور دانشگاه در پشت نرده ها نیروهای حراست مستقر بود که هر یک از آنها بیسیم در دست داشتند.

خیابان قدس
خیابان قدس شرایطی متفاوت داشت. فضا کاملا امنیتی است. در درب شرقی دانشگاه به جای آنکه حراست کارت تردد دانشجویان را چک کند عده ای لباس شخصی این کار را انجام می دهند. در مقابل این درب که در تقاطع خیابان طالقانی –قدس قرار دارد 5 اتوبوس پر از نیروهای بسیجی آماده بودند. یک سرهنگ پاسدار نیروی انتظامی به همراه نزدیک به 20 درجه دار و سرباز کنترل اوضاع را در دست داشتند.

«کارت الغدیر»
برای اولین بار بود که چنین اسمی را می شنیدم «کارت الغدیر» کارت های مشکی رنگی نسبتا بزرگ تر از کارت شناسایی های معمولی بودند که نیروهای بسیجی که دانشجوی دانشگاه تهران نیستند با نشان دادن آنها به بسیجیانی که در درب شرقی کنترل ورود و خروج را برعهده دارند وارد به عنوان دانشجو وارد دانشگاه می شوند!

پیاده کردن نیروهای بسیجی تنها منتهی به درب شرقی نمی شد دانشگاه تهران امروز پادگانی بود که از درب شمالی و غربی آن نیز بسیجیان با نشان دادن کارت های شناسایی اعضای عادی و فعال وارد آن می شدند تا توازن نیروهای ولایی به نفع حکومت سنگینی کند. در مقابل تالار بوعلی سینا در خیابان پورسینا حدود 70 نفر دختر و پسر بسیجی با هدبندهای مشکی رنگ یا ابوالفضل و پرچم های کاغذی مشکی رنگ یاحسین و چفیه انداخته با پوسترهای خامنه ای وارد دانشگاه شدند!

زیرکی دانشجویان آزادیخواه

حدود 3 دقیقه ای به بهانه پرسیدن آدرس خود را در آنجا معطل کردم. دختران آزادی خواهی که اجازه ورد به دانشگاه را نداشتند با یک چادر مشکی وارد می شدند صد متر آنطرف تر چادر را از لای نرده ها به رفقای خود می داند و آنها نیر به همین شکل وارد دانشگاه می شدند و چادر مشکی را به نفر بعدی می داند.


ورود خبرگزاری های حکومتی به همراه برادران سرکوبگر

ساعت 12:15 خبرگزاری های ایسنا، فارس و خبرنگار روزنامه های ایران و جوان آنلاین با دوربین ها و تجهیزان خود وارد دانشگاه شدند. با ورود خبرنگاران حکومتی به دانشگاه هر یک از برادران سرکوبگر  به بهانه حمل انواع سه پایه و چهارپایه و دوربین و انواع و اقسام نردبانها و زیراندازها داخل دانشگاه شدند و ذوق زده گویی قلعه الموت را فتح کردند!

هنگام تردد در شهر دیدم نیروهای بسیجی و لباس شخصی ها از هر وسیله ای برای رساندن خود به دانشگاه تهران استفاده می کردند. موتورهای سنگین، اتوبوس و تاکسی ها پر بود از لباس شخصی ها و بسیجی ها. در مترو که مثل مور و ملخ بسیجی وجود داشت که با سختی از یکی از آنها عکس گرفتم.