۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

گزارشی از تهران؛ افزایش کرایه ها و مشکل تردد

گزارش خبرنگار ما از تهران: یکی از مشکلات مردم در تهران سختی تردد و رفت آمد است که با اجرای طرح یارانه ها به شدت افزایش پیدا کرده است. به وضوح قابل مشاهده است تعداد زیادی از تاکسی داران به جای حضور در مسیرهای قانونی تایین شده به دنبال مسافرهای دربستی می گردند. حال اینکه در بعضی ساعات شبانه روز مانند صبح های زود و همینطور پایان ساعت اداری تعداد مسافران چندین برابر می شود و تعداد تاکسی ها پاسخگوی مسافران نیستند. ماشین های معمولی هم که اقدام به مسافرکشی می کنند مجبورند از بنزین لیتری 700 تومان استفاده کنند از طرفی اجازه ورود به طرح ترافیک را ندارند. اکثر ادارات و سازمان ها هم در مناطق مرکزی شهر مستقر هستند. تعداد تاکسی های خطی کم است، خودروهای مسافرکش مجوز تردد ندارند یا کرایه های خود را در برخی مسیرها دوبرابر افزایش داده اند تا هزینه بنزین آزاد جبران شود و تازه فاجعه استفاده از مترو و اتوبوس فرا می رسد.
امروز شنبه در چهارراه ولیعصر تهران با وجود اینکه ایستگاه مترو یک ماهی می شود که افتتاح شده است بیش از 50 مسافر معطل رسیدن خودرو یا اتوبوس بودند. چند قدم آنطرف تر در تقاطع خیابان انقلاب مقابل پارک دانشجو در شرق و در مقابل موسسه ملی زبان در غرب تقاطع آنچنان تعداد مسافر زیاد بود که کنترل خیابان از دست پلیس راهنمایی خارج شده و مبهوت تنها نظاره گر این وضع بودند. جمعیت در داخل اتوبوس های تند رو نیز آنچنان زیاد بود که رانندگان از بازو بسته کردن درب ها خودداری می کردند!
نکته قابل اهمیت اینکه در همین آشفته بازار تقاطع ولیعصر-انقلاب دو خودروی نیروی انتظامی مستقر بودند و به این وضع پوزخند می زدند!
شاید به جرات می توان گفت با اعلام آزادسازی قیمت ها گرچه میزان مصرف سوخت کاهش یافته اما اثر منفی آن در ترافیک و نرخ کرایه ها و مشکلات رفت و آمد بیشتر شده است. بسیاری از افراد بودند که با مسافرکشی هزینه خانواده خود را تامین می کردند. آنها دیگر شغل خود را از دست داده اند. نه بنزین گران برای آنها صرفه اقتصادی دارد و نه مسافران حاضر هستند کرایه بیشتر بپردازند و نه وسایل حمل و نقل عمومی کفاف جمعیت را می دهد...