۱۳۸۹ آذر ۲۴, چهارشنبه

هلند سوخت رسانی به هواپیماهای رژیم را متوقف کرد


دولت هلند از سپتامبر سال جاری، در چهارچوب تحریم‌ها، سوخت رسانی به هواپیماهای جمهوری اسلامی در هلند را متوقف کرده است.
 از دو هفته‌ی پیش دولت ایران از سوخت‌رسانی به هواپیماهای کی‌ال‌ام که به ایران پرواز می‌کنند، خودداری کرده است. هواپیماهای کی‌ال‌ام برای حل این مشکل ناگزیرند در آتن توقف و سوخت‌گیری کنند.

به گفته ی یک دیپلمات ایرانی این امر به منزله‌ی مجازات دولت هلند است که در اواخر نوامبر از تضمین سوخت‌رسانی به هواپیمای حامل منوچهر متکی، وزیر خارجه‌ی سابق ایران، امتناع کرد. متکی قرار بود برای شرکت در کنفرانسی در رابطه با ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای در هلند شرکت کند و با وزیر خارجه هلند دیدار و گفتگو نماید.

پیش از قرار تعیین شده برای سفر متکی به هلند، دولت این کشور به وزارت خارجه‌ی ایران اعلام کرد که سوخت‌رسانی به هواپیمای او را تضمین نمی‌کند.

دولت هلند از سپتامبر سال جاری، در چهارچوب تحریم‌ها، سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در هلند را متوقف کرده است.

خبرگزاری هلند در مصاحبه ای به نقل از یکی از سخنگویان خط هوایی هلند اعلام کرده است که این شرکت نمی خواهد در دعوای بین دو کشور متضرر گردد. اقدام اخیر ایران موجب مشکلات لجستیکی بسیاری برای این شرکت شده و پروازها با تاخیرهای فراوانی روبرو شده اند.

پروازهای کی ال ام هفته ای 6 پرواز به ایران دارند و ایران ایر هفته ای سه بار به هلند پرواز دارد.

در اوایل آبان ماه نیز خط هوایی بریتانیایی بی ام آی مشمول ممنوعیت سوخت گیری در ایران شده بود. این تنها خط هوایی در بریتانیا است که به ایران پرواز دارد. مقامات ایرانی گفته اند که در آینده این ممنوعیت شامل حال سایر کشورها نیز خواهد شد.

با این که جنگ بنزین بین ایران و هلند دو هفته ای است که آغاز شده، اما دو کشور با سیاست سکوت از اقدامات تلافی جویانه گذشتند تا این که اولین بار خبر سفر متکی و لغو آن از سوی لابی قدرتمندی که در هلند به دنبال تشدید تحریم ها در ایران است، این مساله را فاش کرد.

روز 12 دسامبر در مراسمی که در آمستردام علیه نقض حقوق بشر در ایران برگزار شد، رونی نفتانیل، از کمیته ایران، مساله را عنوان کرد. یک روز بعد از آن (دوشنبه 13 دسامبر) نیز روزنامه هلندی ان – ار- س در مقاله ای در بخش اقتصادی اش مساله ممنوعیت سوخت گیری هواپیماهای خط هوایی هلند را منتشر کرد.