۱۳۸۹ آذر ۱۹, جمعه

گرانی سرسام آور؛ قیمتها در بازار مواد غذایی می ‌تازند

 طی یک ماه اخیر بیشتر کالاهای اساسی خانوار در سبد مصرفی روزانه آنها با افزایش قیمت همراه بود اما مسوولان وزارت بازرگانی همچنان از وجود آرامش نسبی در این بازار خبر می‌دهند.

مقصد خیابان ولیعصر را به راننده تاکسی می‌گوییم و او نیز به آرامی در گوشه خیابان توقف می‌کند. در ماشین را که باز می‌کنم مکالمه‌ای میان سرنشینان تاکسی در جریان است. خانمی که کنار من نشسته است از گرانی گوشت، نان و سیزبجات و نایاب شدن گوجه فرنگی در میادین میوه و تره بار شکایت دارد و می‌گوید تنها در مدت زمان یکماه گوشت با افزایش قیمت ۳هزار تومانی از ۱۴هزار تومان به ۱۷ هزار تومان رسیده است و نان تافتون را نیز با ۱۰۰تومان افزایش قیمت ۲۵۰تومان خریداری می‌کنیم. راننده تاکسی که به نظر می‌رسید موافق نظر این مسافر بود نیز با بیان این موضوع که” ای خانم همه اجناس و کالاها گران شده است، اظهار داشت: با مطرح شدن امکان افزایش قیمت‌ها همه مایحتاج روزانه خانوار گران شد و به تبع آن کالاهای دیگر نیز افزایش قیمتی را تجربه کرد. در مورد نان نیز منتظر خبرهای دیگری باشید چرا که به گفته یکی از مسوولان وزارت بازرگانی با آزادسازی قیمت آرد نرخ نان مجددا افزایش پیدا می‌کند.

دیگر به مقصد رسیده بودم از ماشین که پیاده شدم ترجیح دادم در مسیر گذر از خیابان فلسطین تا رسیدن به خبرگزاری کم و کیف مکالمه رد و بدل شده میان راننده و مسافر تاکسی را از برخی مغازه‌داران جویا شوم. نخستین فروشنده با تایید افزایش قیمت بعضی از کالاها طی ماه‌های اخیر می‌گوید: یک ماه پیش برخی از بنکداران به بهانه امکان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده قیمت کالاهای خود را افزایش دادند و حتی برای جلوگیری از برخورد ماموران تعزیرات حکومتی از ارائه فاکتور فروش به ما خودداری کردند تا برخوردی با آنها صورت نگیرد.

وی می‌افزاید: بسیاری از کالاها چون برنج، روغن، قند و شکر، تن ماهی و تخم مرغ شامل این افزایش قیمت بودند. با وجود اینکه در روزهای اخیر قیمت بعضی از کالاها کاهش پیدا کرده است اما هیچگاه به نرخ یک ماه گذشته خود بازنگشت.

این فروشنده در رابطه با افزایش قیمت حبوبات نیز اظهار می‌دارد: لوبیا، نخود و کالاهایی از این دست از جمله کالاهایی بود که افزایش قیمت چندانی را به همراه نداشتند و نرخ آنها به صورت جزئی بالا رفته بود.

وی با انتقاد از اظهارات برخی از مسوولان وزارت بازرگانی خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر که طرح‌های تحولی در حوزه اقتصاد اجرا نشده است ما شاهد بالا رفتن قیمت بسیاری از کالاها هستیم بنابراین طرح مطالبی چون ثبات قیمت کالاها پس از اجرای این طرح‌ها درست نیست. باید مردم را برای اجرای این طرح‌ها که ضرورت نیز دارند آماهده کرد.

مغازه‌دار بعدی که در حال مشاجره با یکی از خریداران خود به دلیل افزایش قیمت برنج بود اظهار می‌دارد: برنجی که یکماه پیش کیلویی ۲۴۰۰تومان بود را ما ۲۹۰۰ تومان خریداری می‌کنیم حال چگونه می‌توانیم آن را به بهایی کمتراز قیمت خریدمان بفروشیم؟یا روغن‌های ۱۷کیلویی را که ماه پیش ۱۹هزار تومان بود را در حال حاضر ۲۸هزار تومان از بنکدار می‌خریم پس چطور می‌توانیم آن را با قیمت کمتر به خریدار عرضه کنیم؟

عرض خیابان را که طی کردم چشمانم با دیدن رنگ و جلای میوه‌هایی که در ویترین یکی از میوه فروشی‌ها قرار داشت برق زد‏‎، ناگهان مکالمه همسفر خود در تاکسی و ۲تن از همکارانم را به خاطر آوردم که ازقیمت نجومی گوجه فرنگی در بازار و نبود آن گله‌مند بودند. تصمیم گرفتم که کند و کاوی هم در بازار میوجات و صیفیجات داشته باشم. از فروشنده که نرخ گوجه فرنگی را جویا شدم گفت در حال حاضر کیلویی ۳۰۰۰هزار تومان است اما ممکن است در روزهای آینده گران تر و یا ارزان تر شود.

وی با بیان این مطلب که قیمت این محصول صیفی در مناطق مختلف متفاوت است اظهار می‌دارد: در برخی از مناطق قیمت گوجه فرنگی حتی به ۵هزار تومان نیز رسیده است. البته باید توجه داشت که این محصول در بسیاری از میادین میوه و تربار کشور کالایی نایاب قلمداد می‌شود و برای پیدا کردن آن باد از هفت خوان رستم عبور کنی.

این فروشنده در رابطه با افزایش قیمت پیاز نیز می‌گوید: پیاز نیز در روزهای آینده به سرنوشت گوجه فرنگی دچار می‌شود. ابتدا قیمت آن به صورت روزانه افزایش پیدا می‌کند و سپس نایاب می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت دلالان در میدان بزرگ میوه و تره بار تهران می‌گوید: زمانی که یک محصول کشاورزی در بازارهای داخلی کم می‌شود این دلالان به تکاپو می‌افتند و با ذخیره‌سازی آنچه در بازار باقی مانده است علاوه بر افزایش قیمت، سبب نایاب شدن آن نیز می‌شوند این در حالی است که در صورت برخورد قاطع با این افراد دیگر ما شاهد فعالیت‌هایی از این شکل نخواهیم بود.

از میوه فروشی خارج می‌شوم اما همچنان به مصاحبه وزیر بازرگانی برای مدیریت بازار فکر می‌کنم که چند روز پیش در رسانه‌ها منتشر شده بود.