۱۳۸۹ آذر ۱۸, پنجشنبه

کشمکش لاریجانی و جنتی، نماد درگیری در بالاترین...


جعفر پویه

کشمکش لاریجانی و جنتی، نماد درگیری در بالاترین سطوح رژیم

صادق آملی لاریجانی، قاضی القضات رژیم جمهوری اسلامی یک ماه بعد از سخنرانی جنتی در نماز جمعه در مقام پاسخ به او بر آمد. لاریجانی خطاب به جنتی که گفته بود قوه قضاییه با وزارت اطلاعات و سپاه همکاری نمی کند، گفت: "مگر دستگاه امنيتي قاضي است كه به تخلفات فرد يا افرادي رسيدگي كند؟ اطلاعات ما را دستگاه امنيتي به ما مي‌دهد ولي كار با دستگاه قضايي است."

این سخنها در حالی گفته می شود که بنابر اطلاعاتی که زندانیان اسیر در بیدادگاه های رژیم به بیرون فرستاده اند، این بازجوها و عوامل اطلاعات و سپاه هستند که تکلیف پرونده ها را تعیین می کنند و عناصر تحت امر لاریجانی تنها امر بر آنها هستند. بارها شاهد بوده ایم که دستگاه قضاییه کسانی را به مدتی زندان محکوم کرده و یا حکم به آزادی آنها داده است اما نه تنها آن زندانیان آزاد نشده اند، بلکه پرونده مربوطه به شعبه دیگری ارجاع و حکم فرد زندانی همان گونه ای صادر شده که بازجوها و عوامل اطلاعاتی دستور داده اند.

اما اکنون که درگیری به بالاترین سطح پایوران رژیم رسیده، جنتی به عنوان سخنگوی بازجوهای وزارت اطلاعات و آدمکشهای سپاه پاسداران، رییس قوه قضاییه را مورد انتقاد قرار می دهد و خواهان دست باز عوامل جنایتکاران سپاه و وزارت اطلاعات در دستگاه قضاییه می شود.

صادق لاریجانی که خود را قاضی القضات بی خاصیت و امربر دستگاههای سرکوب نمی خواهد، می گوید: "نيروهاي امنيتي حق ورود به پرونده‌ها را ندارند و پاي اين حرف هم ايستاده‌ايم."

اینکه از چه زمانی لاریجانی به این نتیجه رسیده که نیروهای امنیتی حق ورود به پرونده ها را ندارند را خودش باید پاسخ دهد اما همگان می دانند که بازداشتگاه هایی همچون کهریزک که در سرتاسر کشور پراکنده است، نه تنها در اختیار قوه قضاییه نیست، بلکه در داخل زندان اوین تحت سرپرستی دستگاه لاریجانی نیز وزارت اطلاعات و سپاه بند هایی دارند که عوامل قوه قضاییه هرگز جرات نزدیک شدن به آن را نخواهند یافت.

اینکه تنظیم کننده بازجوییها و پرونده سازی برای زندانیان اسیر در دست عوامل شکنجه گر و آدمکش وزارت اطلاعات و سپاه است را خود لاریجانی بهتر می داند چرا که مستندات قضات قوه قضاییه، همین پرونده های تنظیم شده در دخمه های شکنجه و قصابخانه های وزارت اطلاعات و سپاه است. اما دعوای لاریجانی و جنتی بر سر چیست؟

شاید لاریجانی دیگر از عوامل مورد تایید جنتی دستور برای صدور حکم را نمی پذیرد و این حق را برای زیر مجموعه خود قایل است که حداقل بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد زیرا از نظر قضایی سالهاست که قوه قضاییه رژیم استقلالی ندارد و تحت نظر نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کار رسیدگی به پرونده های ارجاع شده به خود را انجام می دهد.