۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه

نگرانی از سرنوشت لقمان مرادی، زندانی سیاسی کرد

 کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: با گذشت 24 ساعت از انتقال لقمان مرادی زندانی سیاسی کرد از بند 4 زندان رجایی شهر به دادگاه و عدم بازگشت مجدد وی به زندان، نگرانی ها از سلامت و سرنوشت وی شدت یافته است.

لقمان مرادی زندانی سیاسی کرد که صبح روز گذشته توسط ماموران اجرای احکام، به بهانه انتقال به دادگاه از زندان رجایی شهر کرج خارج گردیده، با گذشت بیست و چهار ساعت هنوز به این زندان بازگردانده نشده است.

احتمال می رود انتقال او به مکانی نامعلوم، در ارتباط با مصاحبه او با کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی باشد. این زندانی سیاسی دو هفته پیش در گفتگو با این کمیته گفت که کلیه اعترافاتش تحت شکنجه بوده و در قتل پسر امام جمعه مریوان نقشی نداشته است.

از سویی دیگر اعدام های مخفیانه زندانیان سیاسی طی ماه های اخیر، و بویژه یک ماه گذشته موجب شده است تا همبندیان وی نسبت به اقدام جمهوری اسلامی برای تدارک اعدام ناگهانی او ابراز نگرانی کنند. این در حالی است که پرونده او در مرحله تجدید نظر قرار دارد و انتظار این است که به دلیل اظهارات وی مبنی بر بیگناه بودن، برخوردهای غیرقانونی و غیر انسانی با او و ابهامات موجود در پرونده، مقدمات دادرسی عادلانه ای را فراهم سازد.

یادآوری می گردد که مطابق ماده 7 «آئين نامه نحوه اجراي احكام قصاص‌، رجم‌، قتل‌، صلب‌، اعدام و شلاق»، مرجع قضايي مجري حكم موظف است حداقل 48 ساعت قبل از زمان اجراي حكم مراتب را به وكيل محكوم عليه اطلاع دهد، که در موارد یاد شده فوق، اجرای احکام نامبردگان بدون اطلاع وکیل مدافع و خانواده قربانیان صورت پذیرفته است.

لقمان مرادی زندانی سیاسی کرد می باشد که به همراه زانیار مرادی در یکم دی ماه سال جاری، به اتهام محاربه و افساد فی الارض از طریق عضویت در حزب کومله و مشارکت در ترور فرزند امام جمعه مریوان، در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی و طی دادگاهی 20 دقیقه ای به اعدام در ملا عام محکوم گردید. با این حال هر دو متهم ضمن رد اتهام یاد شده، اظهار کردند که کلیه اعترافات اخذ شده در ارتباط با فعالیت مسلحانه آنها و قتل فرزند امام جمعه مریوان در سال گذشته تحت «شکنجه»، «تهدید به شکنجه جنسی» و همچنین «تهدید به اذیت و آزار و بازداشت اعضای خانواده» ایشان صورت گرفته و آنها هیچ دخالتی در این اقدام نداشته اند.

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی با ابراز نگرانی عمیق از سرنوشت این زندانی سیاسی و هشدار نسبت به تداوم اجرای غیرقانونی و مخفیانه احکام صادره اعدام طی هفته های اخیر، خواستار پاسخگویی شفاف مسئولان قضایی در مورد محل نگهداری لقمان مرادی، و همچنین برخورداری کلیه زندانیان سیاسی از حداقل حقوق قانونی خود مطابق با معیارهای پذیرفته شده بین المللی می باشد.