۱۳۹۱ فروردین ۲۷, یکشنبه

رشد 30 درصدی تورم در سال91



نماینده کرج، اشتهاد و آسارا در مجلس اعلام کرد:دولت و مجلس در حال چکش زنی در تنظیم بودجه سال جاری هستند چون تنظیم بودجه به گونه ای است که رشد 30 درصدی تورم در سال جدید بعید نیست.

به گزارش مهر،عزیز اکبریان درخصوص ویژگی ها و مزایای بودجه تنظیمی سال 91 اظهارداشت: در سال جدید ردیف های اعتباری خوبی در امور عمرانی منظور شده است.

وی افزود: افزایش ردیف اعتباربه 200 هزار میلیارد گرچه قابل توجه است اما با روند رشد نرخ تورم در کشور مطابقت ندارد و در مراحل بعدی نیازمند تزریق پول در جامعه و ایجاد تورم خواهد شد و نیازمند پیش بینی مهار این تورم است.

بودجه پیشنهادی دولت به مجلس به نفع مردم نیست

اکبریان گفت: این ردیف اعتباری در حالی تنظیم شده و در آستانه تصویب است کهاز این اعتبار بالغ بر صد هزار میلیارد مربوط به هدفمند سازی یارانه ها است.

وی افزود: دولت درحالی سال گذشته 27 هزار میلیارد از افزایش قیمتها درآمد داشته است که قرار بوده است 40 هزار میلیارد درآمد داشته باشد و بنا به دلائل مختلفی این امر محقق نشده است.

این نماینده ادامه داد: از 27 هزار میلیارد ، 37 هزار میلیارد نیز بابت هدفمندسازی یارانه ها به مردم پول پرداخت شده است، در حالی که دولت می بایست از این درآمد خود 30 درصد را به صنعت و تولید اختصاص می داد و ریالی از این بابت پرداخت نکرد.

اکبریان نتیجه این امر را در افزایش نرخ تورم تاثیرگذار دانست وگفت: در نتیجه این امر قیمت اجناس بالا خواهد رفت و مجددا این مردم هستند که باید با قیمت های بالای اجناس و کالاهای مصرفی، حمل و نقل ، سوخت، حامل های انرژی و... مواجه می شوند.

این نماینده افزود: طبق پیش بینی دولت در سال جدید 134 هزار میلیارد درآمد ایجاد خواهد شد.

اکبریان گفت: در سال گذشته که 37 هزار میلیارد به مردم یارانه پرداخت شد میزان حامل های انرژی و.... به حد قابل توجهی افزایش یافت حال تصور کنید اگر این لایحه به تصویب مجلس برسد رقم 134 هزار میلیاردچه تورمی را ایجاد خواهد کرد.

استقراض دولت به بانک مرکزی در آینده دولت تاثیر گذار است

اکبریان نماینده مردم کرج در بخش دیگری از صحبتهای خود به مقروض بودن دولت به بانک مرکزی نیز اشاره داشت : از سوی دیگر دولت تنخواهی ده هزار میلیاردی از بانک مرکزی وبدون مجوز از مجلس استقراض کرده است که این امر خود برای دولت های آینده مشکل ساز خواهدشد.

این نماینده افزایش قیمت دلار به هزارو 900 تومان در بازار را از دیگر مشکلات فرا روی اقتصاد کشور قلمداد کرد و گفت: قسمت دلار در لایحه بودجه هزارو 250 تومان است در حالی که قیمت واقعی آن هزار و600 تومان و در بازار نیز به هزار و 900 تومان رسیده است که اگر در این خصوص نیز راهکاری ارائه نشود مشکلات آن گریبان مردم را خواهد گرفت.

وی افزود: افزایش قیمت دلار موجب دو برابر شدن قسمت بنزین و قاچاق سوخت و.... خواهد شد و ضرورت تدبیری آگاهانه را می طلبد.

دولت و مجلس در حال چکس زنی ها بر سر تنظیم بودجه

اکبریان مسائل مذکور را از جمله دغدغه های دولت و مجلس در سال 91 ذکر کرد و افزود: در حال حاضر دولت و مجلس در حال چکش زنی های لازم در خصوص لایحه بودجه و تنظیم آن هستند.

وی افزود: با تمامی این اوصاف پیش بینی افزایش نرخ 30 درصدی تورم بعید نیست، اما ما نمایندگان مجلس به عنوان وکیل مردم به دولت کمک خواهیم کرد تا در بودجه اصلاحاتی را به نفع مردم انجام دهند.

این نماینده افزایش ناچیز در حقوق کارمندان دولت، حمایت ها از بخش تولید، اقشار آسیب پذیر، بالابردن تولید و ناخالص ملی را از دیگر مصوبات لایحه بودجه در سال 91 عنوان کرد.