۱۳۹۱ فروردین ۲۷, یکشنبه

مذاکرات اتمی؛ نیاز به توافق درباره گامهای عملی و فوری


کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا پس از مذاکرات هسته ای استانبول گفت، آنچه ما می خواهيم انجام دهيم اين است که مطمئن شويم رژيم تهران از برنامه ساخت سلاح اتمی فاصله می گيرد.

وی افزود، در دور بعدی گفتگوها باید پیشرفت واقعی حاصل شود.

وزیر خارجه فرانسه نیز در بیانیه ای پس از مذاکرات هسته ای استانبول گفت، ما در انتظار اقدامات واقعی و فوری از سوی رژیم تهران هستیم.

وزیر خارجه آلمان نیز گفته است، روند مذاکرات نشان می‌دهد که در چه مسیر دشواری گام نهاده ‌ایم. 

به گزارش رادیو آلمان، وزیر خارجه انگلستان نیز در واکنش به برگزاری مذاکرات استانبول گفت، هنوز راه درازی در پیش رو است. ما منتظر دور بعدی گفت‌وگو‌ها هستیم. اکنون ما نیاز به توافق درباره گام‌های عملی و فوری برای اعتمادسازی در جهان داریم، مبنی بر اینکه رژیم تهران به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و قصد ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد.

معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا نیز از رژیم تهران خواست در دور بعدی مذاکرات، زمینه‌ پیشرفت تعیین کننده‌ ای را مهیا سازد و غیرنظامی بودن فعالیت‌های هسته ای ‌اش را به اثبات رساند.

این در حالیست که روزنامه آلمانی "زود دويچه" از وجود شواهد محکمی خبر داد که نشان می دهد رژيم تهران برای دست يافتن به سلاح هسته ای تلاش می کند.

این روزنامه به نقل از يک مامور اطلاعاتی غربی می نويسد، شواهد محکمی در اختيار آژانس اتمی قرار دارد که انجام آزمايش چاشنی های انفجاری را در يک محفظه فولادی در مجتمع پارچين تاييد می کند. 

به گفته این منبع، رژيم تهران محفظه فولادی مورد اشاره را در سال ۲۰۰۰ ميلادی با ياری يک دانشمند روسی که ۳۰ سال تجربه ی کار در آزمايشگاههای هسته ای اين کشور را دارد آماده کرده است. 

بازرسان آژانس در سالهای گذشته موفق شده اند با اين دانشمند روسی که نامش فاش نشده گفتگو کنند.