۱۳۹۱ اردیبهشت ۹, شنبه

گزارش های مربوط به بحران اتمی جمهوری اسلامی



العربیه: روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز روز جمعه به نقل از مقامات آمریکا اعلام کرد در صورتی که رژیم ایران به تدابیر شدید برای جلوگیری از ساخت بمب اتمی پایبند باشد واشینگتن با غنی سازی اورانیوم در این کشور به نسبت 5% موافقت می کند.

در این گزارش نام مقامات آمریکا ذکر نشده است اما اعلام شد واشینگتن در مقابل این اقدام خواستار "بازدید بدون پیش شرط" از تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی توسط بازرسان آمریکایی و بین اللمللی شده است.


بدبینی وزیر دفاع آمریکا 

رادیو فرانسه: وزیر دفاع آمریکا، در واکنش به سخنان فرماندهان ارتش اسرائیل که اخیراً گفته اند جمهوری اسلامی ایران تصمیم به تولید سلاح هسته ای نگرفته است گفت امیدوار است که ارزیابی این نظامیان اسرائیل درست بوده و آنان در این مورد حق داشته باشند.

"لئون پانه تا" طی سخنانی که در سانتیاگو، پایتخت شیلی، ایراد کرد گفت امیدوار است ژنرال "بنی گانتز"*- رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در این مورد حق داشته و اطلاعاتش در این مورد بیشتر از او باشد.

وزیر دفاع آمریکا، گفت او هیچ اطلاعات خاصی ندارد که حاکی از آن باشد که رهبران جمهوری اسلامی ایران در این راستا حرکت کرده و تصمیم به تولید بمب نگرفته باشند.


مذاکرات با آژانس اتمی بزودی از سر گرفته می‌شود

جمهوری اسلامی اعلام کرد که بزودی مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر خواهد گرفت. تاریخ شروع مذاکرات ۱۳ و ۱۴ مه (۲۴ و ۲۵ اردیبهشت) عنوان شده است. 

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس اتمی، در روز جمعه (۸ اردیبهشت) به خبرگزاری ایرنا گفت که این اقدام نشانگر "صلح‌‌آمیز بودن کلیه فعالیت‌های هسته‌ای" ایران است. 

مذاکرات آژانس اتمی و ایران در دو ماه پیش به شکست انجامید، زیرا ایران به بازرسان آژانس اتمی اجازه نداد از تاسیسات پارچین بازدید کنند.


مخالفت روسیه با گسترش تحریم‌ها

رادیو آلمان: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در روز جمعه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که روسیه مخالف گسترش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است. 

لاوروف ضمن اشاره به نیازمندی‌های نفتی اروپا اظهار داشت که پالایشگاه‌های اروپایی برای نفت ایران تنظیم شده‌اند و تنظیم مجدد آنها هزینه‌هایی را به کشورهای اروپایی تحمیل خواهد کرد. 

اتحادیه اروپا از اول ژوئیه امسال خرید نفت از ایران را بطور کلی متوقف خواهد کرد. 

به گفته کارشناسان اقتصادی، عربستان سعودی، لیبی و عراق با افزایش صادرات نفت خود می‌توانند جایگزینی برای نفت ایران باشند.


احتمال جنگ بسیار ضعیف است

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در ورشو، پایتخت لهستان، گفت که «تهدیدهای غرب در مورد جنگ به طوری صورت می‌گیرد که ظاهراَ باید آن را چنین تلقی کرد که قطعاَ حمله یا تجاوزی به وقوع نخواهد پیوست».

مهمانپرست که برای انجام مذاکراتی دوجانبه در لهستان به سر می‌برد تاکید کرد که پاسخ ایران به یک «حمله احتمالی» بسیار قوی خواهد بود و بدین دلیل «احتمال جنگ بسیار ضعیف است».