۱۳۹۱ اردیبهشت ۴, دوشنبه

وضعیت کشور جنگی است، رسانه ها باید محدود شوند


العربیه: دبیر هیات منصفه مطبوعات، دلیل مصوبه اخیر دولت محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران برای محدود کردن مطبوعات را "شرایط جنگی" حاکم بر ایران دانست. 

دولت احمدی نژاد مصوبه ای را ابلاغ کرده است که بر اساس آن، خبرگزاری ها موظف شده اند منبع اخبار خود را اعلام کنند و همچنین نقل آن قسمت از اخبار، مطالب یا تصاویر نشریات و خبرگزاری ها که موجب توقیف، لغو پروانه یا فیلتر شده، توسط خبرگزاری ممنوع شده است.

علی اکبر کسائیان، دبیر هیات منصفه مطبوعات در گفت و گو با خبرگزاری "مهر" تصریح کرده است: " اگر در شرایط تهدید و تحریم نبودیم و مملکت در شرایط عادی به سر می‌برد، دولت لازم بود فقط مجری قوانین مجلس باشد و در مورد رسانه‌ها می‌بایست مو به مو قانون مطبوعات را اجرا می‌کرد، ولی امروز در شرایطی هستیم که تحریم‌ها و تهدید به جنگ ما را محاصره کرده است."

وی ادامه داده است: "در چنین شرایطی می‌توان این را پذیرفت که دولت برای دفاع از خودش در برابر جنگ دیجیتالی مصوبه‌ای را تصویب و اجرا کند."

کسائیان با تاکید بر شرایط ویژه کشور گفت: "سازمان اطلاعات امنیت آمریکا با مدیریت ژنرالی پنج ستاره مسئول جنگ سایبری با مخالفان آمریکا به ویژه مسلمانان و ایرانیان است در چنین شرایطی ما نباید اجازه دهیم هر کسی یک سایت یا وبلاگ راه‌اندازی کرده و هرچه می‌خواهد علیه نظام بنویسد و وقتی از او بپرسی این خبرها را از کجا آورده‌ای بگوید نمی‌دانم."

دبیر هیئت منصفه مطبوعات افزود: "باز هم می‌گویم در چنین شرایط اضطراری دولت می‌تواند چنین مصوبه‌ای را ابلاغ کند، ولی در شرایط عادی باید صبر کند تا قانون جامع رسانه‌ها در مجلس تصویب شود."

وی اضافه کرد: "عده‌ای از همکاران مطبوعاتی منبع را ذکر نمی‌کنند و از عباراتی چون "می‌گویند و شنیده‌ها حاکی از آن است" استفاده می‌کنند که با این شیوه نمی‌شود اطلاع‌رسانی کرد. خبرنگار می‌تواند خودش منبع خبر باشد و باید شهامت داشته باشد و بگوید خودم دیده‌ام و شنیده‌ام و یا این نگاه من به یک قضیه است.

منبع خبر باید قابل تایید باشد. برخی رسانه‌ها ذیل عنوان یک مقام آگاه عقاید خود را ارائه می‌دهند که باید با این رویه مقابله کرد."