۱۳۹۱ اردیبهشت ۴, دوشنبه

احمدی‌نژاد: آوردن پول نفت بر سر سفره‌ها شعار من نبود


روزنامه مردمسالاری: سومين نشست مطبوعاتي محمود احمدي‌نژاد به عنوان رئيس‌جمهوردر روز 4 ارديبهشت 1385، اگر چه شاه بيتي داشت مبني بر تصميم او به نامه نوشتن به سران کشورها جهان؛ اما حرفي که آن روز بيان شد و ماندني و 
نقل‌کردني است تکذيب شعاري بود که به شدت معروف بود ! احمدي نژاد در اين کنفرانس خيلي صريح و رسمي‌اعلام کرد که «شعار من آوردن نفت سر سفره‌هاي مردم نبود»! او تصريح كرد: «من چنين شعاري نداده بودم، روزنامه شرق از قول من نوشت و من نيز در آن زمان تكذيب نكردم».

اين تکذيب در حالي صورت گرفت که اعلام چنين شعاري درباره احمدي‌نژاد اصلا به آن روزنامه ربطي نداشت و عکس‌هايي از تبليغات دوره انتخابات وجود داشت که اين عبارت را در کنار عکس احمدي‌نژاد، نشان مي‌داد: پول نفت بايد سر سفره هاي مردم ديده شود. در اين نشست مطبوعاتي علي سعيدلو از ياران دوره شهرداري و دولت احمدي نژاد هم حضور داشت، کسي که چند ماه پيش از آن به عنوان وزير نفت به مجلس معرفي شده بود اما نتوانسته بود راي اعتماد بگيرد. سعيدلو در زمان معرفي به مجلس، از جمله کساني بود که شعار آوردن پول نفت بر سر سفره هاي مردم را شعار احمدي نژاد دانسته بود! خبرگزاري فارس در 26 مرداد 1384 اين خبر را مخابره کرده بود: «وزير پيشنهادي براي وزارت نفت در پاسخ به اين سوال كه آيا پول نفت را بر سر سفره مردم مي‌بريد گفت:قطعا اين كار انجام خواهد شد،چون اين شعار رئيس جمهور محبوب و كارآمد و همچنين خواست ملت است. علي سعيدلو در جمع خبرنگاران افزود: در اين خصوص برنامه‌هاي خاص داريم،بعضي‌ها احساس مي‌كنند پول نفت يعني فردا نفت را كه فروختيم پول آن را نقدا در ميان مردم توزيع كنيم،اما اگر بتوانيم اولويت بندي كنيم،در يك منطقه‌اي كه از نظر اقتصادي جواب مي‌دهد،يك پالايشگاه و يك تاسيسات نفتي و يا تاسيسات صنعتي به پشتوانه نفت ايجاد كنيم،اين امر خود ايجاد اشتغال مي‌كند و فرزندان مردم سر كار مي‌روند و فرهنگ جامعه عوض مي‌شود،مردم با نشاط مي‌شوند و شيريني آينده آنها يعني شيريني آثار فروش نفت در سفره مردم».

از سوي ديگر 30 خرداد 1384 ، قبل از مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري سال 1384، محمود احمدي‌نژاد در ديدار با 150 نماينده مجلس چنين گفته بود: «من مخالف رانت‌خواري و استيلاي خانوادگي بر ثروت كشور هستم. من دست مافياي قدرت و قبيله را از نفت كوتاه خواهم كرد و جانم را به پاي آن خواهم گذاشت. نفت بايد بر سر سفره‌هاي مردم باشد. بحث بر سر بي‌عدالتي، تخريب كرامت انسان‌ها و توسعه فقر و فساد است. بياييد در اين موارد گفت‌وگو كنيم. حرف‌هاي من خيلي روشن است». اين سخنان هنوز هم در خبرهاي آرشيو خبرگزاري هاي مختلف وجود دارد و اتفاقا در صفحه اول روزنامه کيهان همان روزها، تيتر هم شده بود! کيهان در 31 خرداد به نقل از احمدي نژاد تيتر زده بود: مردم بايد اثرات افزايش نفت را بر سر سفره‌هايشان مشاهده کنند.

چند روز بعد از تکذيب احمدي‌نژاد، غلامحسين الهام که آن روزها سخنگوي دولت بود، در روز 11 ارديبهشت 85 ، اعلام کرد: قرار نيست نفت را سر سفره مردم بياوريم چون بوي بدي مي‌دهد! الهام در آن روز، درباره بحث آوردن نفت بر سر سفره مردم و اينکه بعضي ها مي‌گويند رييس جمهوري از شعار‌هاي خود عقب‌نشيني کرده، با بيان اينکه خود نفت را که قرار نيست سر سفره بياوريم چون بوي بدي دارد، گفت: بعضي کلمات مفهومي‌مجازي دارد و رييس جمهوري درباره اين کلمه گفت اين تعبير من نبوده و روزنامه‌ها اين تعبير را به کار برده‌اند! داستان تکذيب اين شعار معروف اما به همين جا ختم نشد. سيدمجتبي ثمره هاشمي‌مشاور ارشد احمدي‌نژاد در ارديبهشت 87 ، در دومين همايش ملي روابط عمومي‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي اعلام کرد : «برخي اطلاع‌رساني‌ها نيز خلط مبحث است؛ مثلا مي‌گويند پول نفت را بر سر سفره مردم مي‌آوريم. اول اين‌که کجا چنين قولي داده شد و بعد اين‌ که دولت درآمدي را که از نفت به دست مي‌آيد بر اساس قانون مصرف مي‌کند، يکي از منابع دولت نفت است و مشخص است کجاها مصرف مي‌شود و يک چيز نامعين نيست و بخش مهمي‌از درآمدهاي نفتي صرف کارهاي عمراني و يا واردات مواد ضروري، يا ديگر هزينه‌ها مي‌شود»! يک بار هم علي اکبر جوانفکر در بهمن سال 1387 زحمت تکذيب اين شعار را به خود داد! با گذشت زمان، داستان «نفت بر سر سفره‌هاي مردم » سوژه شوخي‌ها و جدي‌هاي بسياري شد .بعد از سهميه بندي بنزين ،بسياري مي‌گفتند نه تنها نفت بر سر سفره‌ها نيامد، بنزين هم از باک خودروها رفت! در انتخابات رياست جمهوري سال 1388 هم اين سوال به کرات پرسيده شد که پول نفت اگر سر سفره‌ها نيامد، مهم نيست؛ فقط توضيح بدهيد پول نفت چه شد؟! بعد از اينکه قيمت نان در دو مرحله آزاد شد خيلي ها عنوان کردند : نان هم از سر سفره ها رفت و...

به هر حال شعار «پول بر سر سفره مردم» چنان طنيني داشت که با چند تکذيب و توضيح عجيب و غريب نمي‌توان از زير بار آن شانه خالي کرد و انتظار داشت فراموش شود. نه تنها دولتمردان فعلي در روزهاي رفته و مانده دولتشان بايد جواب سوالهاي بيشمار در اين خصوص را بدهند، بلکه مطمئنا بعد از پايان دولت هم اين موضوع باعث کلافگي آنها خواهد شد که در کوچه و خيابان، ممکن است کوچک يا بزرگي جلويشان را بگيرد و بگويد : خوب پول نفت را سر سفره هاي مردم آوردي!