۱۳۹۱ فروردین ۲۰, یکشنبه

هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز ایران



رادیو فرانسه: به نوشتۀ واشنگتن‌پست، هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی، از سه سال قبل به عمق خاک ایران نفوذ کرده‌اند و از جمله توانسته‌اند از تأسیسات اتمی "فردو" عکس بگیرند و سپس به پایگاه خود بازگردند.  حدود چهارماه قبل، یک هواپیمای تجسسی آمریکایی در ایران سقوط کرده بود.

روزنامۀ آمریکایی واشنگتن‌پست می‌نویسد که سه سال پیش، هنگام نخستین پرواز یک "درون"٭ آمریکایی در عمق خاک ایران، تحلیل‌گران سازمان سیا و همچنین دیگر کارشناسان دستگاه اطلاعاتی آمریکا، با وسواس به دنبال نشانه‌هایی بودند که حاکی از کشف هواپیما توسط ایرانیان باشد. اما یکی از مسئولان پیشین سیا به نشریۀ آمریکایی می‌گوید که کوچک‌ترین نشانه‌ای دال بر خبردار شدن ایرانی‌ها دریافت نگردید و سیستم دفاع ضدهوایی ایران هیچ واکنشی نداشت.

به نوشتۀ واشنگتن‌پست از آن زمان به بعد، ده‌ها مرکز و تأسیسات ایران توسط "درون‌"های آمریکایی، طی صدها پرواز، شناسایی و بررسی شده‌اند. تا این که در زمستان گذشته یک "درون‌" مدل RQ170 در خاک ایران سقوط کرد. دلایل این سقوط معلوم اعلام نشد. روشن نیست که مسئولان ایرانی در این واقعه نقشی داشته‌اند یا خیر.

پرواز منظم "درون‌"های تجسسی در چارچوب یک برنامۀ اطلاعاتی گسترده صورت می‌گیرد که بر محور فعالیت‌های اتمی ایران بنا شده است. این برنامه علاوه بر شناسایی از طریق هوا، سیستم‌های شنود الکترونیکی را نیز در برمی‌گیرد. یک گروه تحلیل‌گر تصاویر ماهواره‌ای و همچنین یک شبکۀ جاسوسی، بخش‌های دیگر این برنامۀ اطلاعاتی هستند.

یک مسئول بلندپایۀ امنیتی آمریکا به واشنگتن‌پست می‌گوید که با اتکا به این شبکۀ گسترده، آمریکا از کوچک‌ترین فعالیت‌های ایران در زمینۀ اتمی باخبر خواهد شد.

واشنگتن‌پست می‌افزاید که برنامۀ اطلاعاتی آمریکا، به موازات برنامه‌های خرابکاری در ایران جریان داشته است.